Cròniques

Gaudete et exultate: recés amb Mn. Joan Costa

Aquest dissabte 10 de novembre, la Federació de Cristians de Catalunya ha organitzat un recés a Sant Andreu de Llevaneres. En un ambient molt proper i guiats per Mn. Joan Costa, hem comentat la darrera encíclica del Papa Francesc, "Gaudete et exultate". Després, hem gaudit d'un dinar de germanor tots plegats, i ens hem acomiadat amb una missa. Esperem trobar-nos tots plegats en la propera ocasió.

IMG-20181110-WA0019

II Encuentro de Naprotecnología

Metges Cristians de Catalunya ha participado en el II Encuentro de Naprotecnología, que ha tenido lugar los días 1, 2 y 3 de noviembre en Barcelona. En estas jornadas se han escuchado testimonios de parejas que han logrado tener un hijo gracias a la Naprotecnología, ponencias médicas y exposición de casos clínicos; así como reflexiones sobre la acogida y la adopción. Los asistentes también han tenido la oportunidad de resolver sus dudas y de tratar con los ponentes.

Las inscripciones están abiertas hasta el 27 de octubre.

Llegir més ...

Eucaristia en record dels beats i màrtirs de la Federació de Joves Cristians de Catalunya

Enguany commemorem els 82 anys de l'inici de la persecució religiosa que se'n va emportar la vida de tants joves fejocistes que van voler ser cavallers fidels del Crist fins a les darreres conseqüències. Van demostrar que portaven escrites a foc les paraules de l'himne de la Federació: "servents de Déu fins a morir, res no ens detura ni ens espanta", i molts van donar la seva vida amb un somriure, una paraula de perdó i un "Amunt germans!" als llavis.

És per aquest motiu que, des de la Federació de Cristians de Catalunya, dediquem aquest mes de juliol a celebrar la seva memòria.

L'acte central ha estatla missa en record dels beats i màrtirs de la Federació de Joves Cristians de Catalunya, presidida pel nostre Consiliari, Mn. Joan Costa, que va tenir lloc el dijous 12 de juliol.

Llegir més ...

"Llegué a pensar que yo era un error de Dios". El impresionante testimonio de Dolors Bueno sobre el suicidio y la pérdida de la esperanza.

El suicidio y los problemas mentales son un tema tabú, algo de lo que no se habla abiertamente. Dolores Bueno habla sin tapujos ni complejos sobre cómo su profunda depresión la llevó a tratar de suicidarse y cómo, apoyándose en su fe en Cristo, recuperó la esperanza y las ganas de vivir.

Testimonio dentro de las jornadas "Jóvenes y esperanza, un grito a la esperanza", organizadas por la Federació de Cristians de Catalunya.

Llegir més ...

Un crit a l'esperança: històries de superació

Castellano.

Històries de superació gràcies a Jesús, a la Parròquia de Sant Vicenç de Sarrià

El passat dijous 15 de febrer va tenir lloc "Un crit a l'esperança", la I Jornada del cicle "Joves i Família" organitzat per la Federació de Cristians de Catalunya i la Plataforma per la Família Catalunya-ONU, amb la col·laboració de la Casa de Misericòrdia. "En un món en el qual sembla que sobra tot i on les possibilitats semblen més elevades que mai, es produeix la manca més absoluta d'esperança" explica Daniel Arasa, president de la Plataforma per la Família Catalunya-ONU. Per la seva banda, Antoni Comas, president de la Federació de Cristians de Catalunya, afirma que "sense esperança no hi ha cap futur per ningú. L'esperança és una virtut bàsica i en aquests moments d'esperança n'hi ha poca a la societat. Cal reforçar l'aspecte de l'esperança".

L'esperança és aquell terme que tots coneixem, allò del que tots parlem sovint, però mai ens hem aturat a entendre el seu significat. Tots sabem el que significa que ho perdem. Quan algú experimenta la pèrdua més absoluta d'esperança és quan s'adona de l'important que és per a les nostres vides i com més necessita l'ajuda de més amunt.

Tres testimonis, tres històries de superació

"El 2011 vaig patir una depressió. Em faltava tanta esperança que vaig decidir suïcidar-me. És en aquest punt on em vaig trobar amb el Senyor i em va salvar" explica la jove científica Dolores Bueno. Pots veure el seu testimoni sencer aqui

Assemblea general

La darrera Assemblea va tenir lloc el divendres 9 de febrer de 2017, als locals de la Parròquia de Ntra. Sra. de Betlem de Barcelona (Carrer del Carme, 2).

Va finalitzar a les 20 hores amb una Eucaristia presidida pel nostre Consiliari, Mn. Joan Costa, en sufragi dels nostres difunts.

Llegir més ...

La Federació de Cristians de Catalunya celebra un recés a Sant Andreu de Llavaneres

El dissabte dia 21 d'octubre passat la Federació de Cristians (FCC) i els Metges Cristians de Catalunya van organitzar un recés de pregària per a socis i simpatitzants a Can Mas Riera, cedida per la Fundació Casa Misericòrdia. A les 10.30 h tingué lloc la primera xerrada reflexiva sobre la necessitat d'evangelitzar el nostre món d'avui, a la llum dels primers capítols de l'exhortació apostòlica del papa Francesc Evangelii gaudium, tot prenent consciencia del tresor de la nostra fe que ens ha estat donat per ser lliurat als altres. Alhora, es féu una mirada sobre els destinataris de l'evangelització i les mancances més freqüents que dificulten que puguin acollir el do de la fe i esdevenir homes i dones feliços de debò. Aquestes mancances són el narciscisme, com assenyala el Papa a l'exhortació Amoris laetitia, i la feblesa d'ànim, la debilitat del caràcter, i se'ns proposà el camí per capacitar la gent per ser lliures, saber estimar i assolir la felicitat.

Després d'un cafè i una estona de descans, tingué lloc la segona xerrada, centrada en un altre capítol d'Evangelii gaudium: les dificultats que es troben en els evangelitzadors. El Papa les anomena les temptacions dels agents de pastoral: l'individualisme, la crisi d'identitat, la caiguda del fervor, la mandra egoista –que converteix els cristians en mòmies de museu–, el pessimisme estèril, la mundanitat espiritual i la guerra entre nosaltres mateixos. Com a camí per refer el cor dels que han de dur el missatge de l'Evangeli als homes i dones d'avui, se'ns proposà de reprendre el tracte personal amb Crist i una nova fraternitat mística.

Seguidament, es va fer un dinar de germanor amb una amigable i interessant sobretaula, hi hagué la darrera xerrada, sobre les caracteristiques que fan possible la transmissió de la fe i, en especial, la virtut de la humilitat, com a fonament de totes les virtuts.

Cap a dos quarts de cinc celebraren la missa, en l'homilia de la qual el consiliari de la FCC, Mn. Joan Costa, recordà les paraules de sant Pau, que agraïa una fe que treballa per propagar-se, una caritat que no es cansa de fer el bé i una esperança que suporta tota adversitat, i comentà la novetat i l'abast de les paraules de Jesús, "doneu al Cèsar el que és del Cèsar i a Déu el que és de Déu".

Eucaristia en record del Francesc Castelló

L'església de Sant Pere de Lleida va celebrar el passat dimecres 28 de setembre l'Eucaristia en record del beat Francesc Castelló, que va morir màrtir per odi a la fe, ara fa 80 anys. Francesc Castelló militava a la nostra Federació de Joves Cristians de Catalunya, i va ser un dels primers joves en donar la vida en defensa de la seva Fe. La Federació ha participat en aquesta missa i en la posterior ofrena de flors i pregària davant de la fossa comuna on reposen les despulles de Francesc Castelló i d'altres màrtirs lleidatans.

Hem anat a Roma per presentar al Papa Francesc els 30 anys de Concurs Bíblic

Com ja hem informat amb anterioritat, aquest any celebrem el 30è aniversari del Concurs Bíblic de Catalunya, organitzat ininterrompudament des de l'any 1985 per la nostra Sotsfederació de Terrassa, Grup Avant, a les escoles públiques i privades de Catalunya.

El Concurs Bíblic s'ha revelat com una experiència evangelitzadora d'èxit:

• En el transcurs d'aquests 30 anys hi han participat 1.243.801 escolars catalans que pertanyien a 13.632 escoles, el 20% dels centres existents a Catalunya.

• En l'actualitat, anualment hi participen al voltant de 70.000 escolars catalans.

• El Concurs Bíblic té lloc en totes i cadascuna de les diòcesis i de les comarques catalanes.

• Té el suport dels deu bisbats catalans. Cada bisbe presideix el lliurament de premis a la seva circumscripció.

No hi ha constància que una experiència similar s'hagi realitzat en cap altra part del món. El Concurs ha demostrat ser un bon mitjà perquè els joves coneguin aviat Jesús i s'habituïn a tractar-lo i a incorporar-lo a les seves vides. A més, possibilita una millor instrucció religiosa i humana. Sense aquesta formació no es pot entendre, en tota la seva extensió, la nostra identitat i cultura, ni l'art català ni l'europeu.

Totes aquestes circumstàncies ens han motivat a celebrar el 30è aniversari amb voluntat i sentit apostòlic. Hem anat a Roma, tal com anunciàvem, del 23 al 26 de maig i hem ofert la nostra experiència al papa Francesc. Igualment, l'hem posat a disposició de tots aquells països i bisbats que considerin que els pot ser útil per a la formació cristiana dels seus petits i joves. Durant l'estada a Roma ens han acompanyat l'arquebisbe de Tarragona, monsenyor Jaume Pujol i Balcells, que com a Primat de Catalunya ha presidit el viatge; el bisbe de Terrassa, monsenyor Josep Àngel Saiz Meneses, ciutat on resideix la nostra Sotsfederació, i el cardenal Lluís Martínez Sistach, arquebisbe emèrit de Barcelona. Com a representant del Govern de la Generalitat ens acompanyaren l'Honorable Senyora Meritxell Borràs, consellera de Governació i el Sr. Enric Vendrell, director general d'Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya.

La commemoració a Roma s'il·lustrava amb una exposició sobre el Concurs Bíblic, instal·lada a l'Istituto Maria SS Bambina, a tocar del Vaticà. Allà vam poder atendre els visitants interessats en la nostra experiència. L'exposició anà acompanyada de tres conferències: «El Concurs Bíblic. Pedagogia en l'ensenyament de la Bíblia als infants, escolars i joves», a càrrec de Mons. Josep Àngel Saiz Meneses; «El martirologi de la Federació de Joves Cristians de Catalunya», a càrrec de Pere Joan Sureda; i «Les Arrels Cristianes de Catalu-nya. Petjades rellevants dels inicis del Cristianisme a Catalunya», a càrrec de Mons. Jaume Pujol.

El grup que peregrinà a Roma va rebre també la gràcia del jubileu amb ocasió de l'Any Sant de la Misericòrdia.

Però l'acte que volem destacar –el que dóna sentit a la nostra estada a Roma– és l'assistència a l'audiència general del Sant Pare. El grup de la Federació tingué accés a l'espai reservat per la Casa Pontifícia, proper al lloc des d'on el Papa imparteix la seva catequesi setmanal a la plaça de Sant Pere. Acabada la seva reflexió, Francesc saludà els peregrins situats a primera fila de l'espai reservat. És aleshores quan, en presència dels dos bisbes i del senyor cardenal, el president de la FCC, el sr. Antoni Comes, en nom de tots els socis i simpatitzants va poder saludar personalment i dialogar amb el Papa, un cop lliurat el llibre que recull la història i les particularitats del Concurs Bíblic. El Sant Pare s'interessà per les dades que li comentàvem, va formular algunes peguntes i es mostrà en tot moment molt complagut, i beneí la iniciativa del Concurs.

Donem gràcies a Déu per haver pogut complir el nostre desig i objectiu. Dies abans del viatge vam escriure una carta al papa Francesc per anunciar-li el nostre pelegrinatge i l'efemèride que el motivava. Tot seguit, i com a cloenda d'aquest editorial, reproduïm la resposta de la Secretaria d'Estat:

Estimado en el Señor:

Movido por sentimientos de afecto y confianza, ha enviado al Santo Padre una atenta carta, en la que le hace partícipe de sus iniciativas de apostolado.

Su Santidad, agradeciendo este amable gesto de cercanía, corresponde al mismo con un recuerdo en la plegaria, para que el Señor acreciente su vida de fe, esperanza y caridad. Asimismo, le anima a que en constante unión con los pastores de la Iglesia, siga esforzándose por servir a la formación cristiana de los jóvenes.

Con estos deseos, el Papa Francisco a la vez que le pide que rece por él y por los frutos de su ministerio, le imparte de corazón la implorada Bendición Apostólica, como prenda de copiosos favores divinos.

Aprovecho gustoso la oportunidad para manifestarle mi consideración y estima en Cristo.

Vaticano, 17 de mayo de 2016

Signat,

Mons. Paolo Borgia

Como ya hemos informado con anterioridad, este año celebramos el 30 aniversario del Concurso Bíblico de Cataluña, organizado ininterrumpidamente desde el año 1985 por nuestra Subfederación de Terrassa, Grupo Avant, en las escuelas públicas y privadas de Cataluña.

El Concurso Bíblico se ha revelado como una experiencia evangelizadora de éxito:
• En el transcurso de estos 30 años han participado 1.243.801 escolares catalanes que pertenecían en 13.632 escuelas, el 20% de los centros existentes en Cataluña.
• En la actualidad, anualmente participan alrededor de 70.000 escolares catalanes.
• El Concurso Bíblico tiene lugar en todas y cada una de las diócesis y de las comarcas catalanas.
• Tiene el apoyo de los diez obispados catalanes. Cada obispo preside la entrega de premios a su circunscripción.

No hay constancia que una experiencia similar se haya realizado en ninguna otra parte del mundo. El Concurso ha demostrado ser un buen medio porque los jóvenes conozcan pronto Jesús y se habitúen a tratarlo y a incorporarlo a sus vidas. Además, posibilita una mejor instrucción religiosa y humana. Sin esta formación no se puede entender, en toda su extensión, nuestra identidad y cultura, ni el arte catalán ni el europeo.

Todas estas circunstancias nos han motivado a celebrar el 30 aniversario con voluntad y sentido apostólico. Hemos ido a Roma, tal como anunciábamos, del 23 al 26 de mayo y hemos ofrecido nuestra experiencia al papa Francisco. Igualmente, lo hemos puesto a disposición de todos aquellos países y obispados que consideren que los puede ser útil para la formación cristiana de sus pequeños y jóvenes. Durante la estancia a Roma nos han acompañado el arzobispo de Tarragona, monseñor Jaume Pujol y Balcells, que como Primado de Cataluña ha presidido el viaje; el obispo de Terrassa, monseñor Josep Àngel Saiz Meneses, ciudad donde reside nuestra Subfederación, y el cardenal Lluís Martínez Sistach, arzobispo emérito de Barcelona. Como representante del Gobierno de la Generalitat nos acompañaron la Honorable Señora Meritxell Borràs, consejera de Gobernación y el Sr. Enric Vendrell, director general de Asuntos Religiosos de la Generalitat de Cataluña.

La conmemoración a Roma se ilustraba con una exposición sobre el Concurso Bíblico, instalada en el Istituto Maria SS Bambina, al lado del Vaticano. Allá pudimos atender los visitantes interesados en nuestra experiencia. La exposición fue acompañada de tres conferencias: «El Concurso Bíblico. Pedagogía en la enseñanza de la Biblia a los niños, escolares y jóvenes», a cargo de Mons. Josep Àngel Saiz Meneses; «El martirologio de la Federación de Jóvenes Cristianos de Cataluña», a cargo de Pere Joan Sureda; y «Las Raíces Cristianas de Cataluña. Huellas relevantes de los inicios del Cristianismo en Catalunya», a cargo de Mons. Jaume Pujol.
El grupo que peregrinó a Roma recibió también la gracia del jubileo con ocasión del Año Santo de la Misericordia.

Pero el acto que queremos destacar –el que da sentido a nuestra estancia a Roma– es la asistencia a la audiencia general del Santo Padre. El grupo de la Federación tuvo acceso al espacio reservado por la Casa Pontificia, cercano al lugar desde donde el Papa imparte su catequesis semanal en la plaza de San Pedro. Acabada su reflexión, Francisco saludó los peregrinos situados en primera fila del espacio reservado. Es entonces cuando, en presencia de los dos obispos y del señor cardenal, el presidente de la FCC, el sr. Antoni Comas, en nombre de todos los socios y simpatizantes pudo saludar personalmente y dialogar con el Papa, una vez entregado el libro que recoge la historia y las particularidades del Concurso Bíblico. El Santo Padre se interesó por los datos que le comentábamos, formuló algunas preguntes y se mostró en todo momento muy complacido, y bendijo la iniciativa del Concurso.

Damos gracias a Dios por haber podido cumplir nuestro deseo y objetivo. Días antes del viaje escribimos una carta al papa Francisco para anunciarle nuestro peregrinaje y la efeméride que lo motivaba. A continuación, y como conclusión de este editorial, reproducimos la respuesta de la Secretaría de Estado:

Estimado en el Señor:

Vaticano, 17 de mayo de 2016