"Només la llibertat que busca el be de l'altre permet fer un món adient a la dignitat de les persones". Crònica de l'acte amb motiu del 20è aniversari del discurs de Joan Pau II a la ONU

Aquest 12 de novembre, els Equips de Pastoral de la Política i de la Comunicació (EPPC) de la Federació de Cristians de Catalunya han convocat una sessió al Palau Macaya de Barcelona amb motiu del vintè aniversari del discurs que sant Joan Pau II va pronunciar a la seu de les Nacions Unides sota el títol "Els drets de les nacions: Drets humans en el seu vessant comunitari", referint-se als drets dels pobles i a la dimensió nacional de l'existència humana. A més, s'ha presentat l'edició del llibre Nació. Antologia i comentari de textos del Magisteri Pontifici contemporani sobre el fet nacional, obra pòstuma de Mn. Antoni M. Oriol Tataret que ha comptat amb el suport de la Direcció General d'Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya.

L'encarregat d'encetar l'acte ha estat el president de la Federació de Cristians de Catalunya, Antoni Comas, que ha resumit el posicionament de l'associació davant l'actualitat catalana. "Fa poc més de cent anys es va aprovar una constitució espanyola sota la que hi havia països americans, subjectes a la legislació d'Espanya, que avui són independents. Ningú pot dir que aquells que van perseguir la independència fossin uns delinqüents", ha afirmat. La presidenta dels Equips de Pastoral de la Política i de la Comunicació (EPPC) de la Federació de Cristians de Catalunya, M. Carme Servitje, també ha introduït la xerrada, verbalitzant les paraules del papa sant Joan Pau II: "el dret a l'existència d'una nació és certament el pressupòsit d'altres drets i ningú -ni un estat, ni una altra nació, ni cap organització internacional- no està mai legitimat a afirmar que una determinada nació no és digna d'existir". Seguidament, s'ha dut a terme la presentació de l'obra pòstuma de Mn. Antoni Maria Oriol, de la mà del president de la Fundació Dr. Albert Bonet -de la qual Mn. Oriol fou patró-secretari fins al moment del seu traspàs-, Josep M. Genescà. Segons Genescà, la raó de ser de l'obra és clara: "la importància històrica, antropològica i ètica de la nació en la modernitat".

Al seu torn, el doctor Joan Costa (Consiliari de la Federació de Cristians de Catalunya) ha aprofundit en el discurs de sant Joan Pau II. Segons ell, el text es refereix a "una gran motivació" que es troba en les persones en forma d'aspiració de llibertat, de "ser en plenitud". Una aspiració que -en les seves paraules- ha de tenir un marc ètic (la llei moral) que traspassa els drets personals al vessant comunitari. Costa també ha parlat sobre la part més històrica del discurs, en el qual el Papa afirma que les revolucions no violentes de 1989 van mostrar que "l'aspiració de llibertat no pot ser suprimida perquè brolla del reconeixement de la dignitat i el valor de la persona humana". Per acabar la seva intervenció, Joan Costa s'ha referit al concepte d'utilitarisme com el contrari del que ha anomenat "llibertat cristiana": des d'un punt de vista polític, una nació s'imposa sobre l'altra i, en economia, en treu tot el profit que pot.

L'expresident del Parlament de Catalunya, Joan Rigol, ha definit "l'eix fonamental del procés sobiranista" com la necessitat de marcar un horitzó més enllà d'allò que es defineix estrictament com a estat. El que cal -ha dit- és crear una comunitat "el més profundament humana possible", un país amb consciència de ciutadania per seguir drets i deures. Seguidament, s'ha centrat en l'actualitat de la política catalana i ha lloat la força de la societat civil per tirar endavant el procés, que -segons ell- "es complica quan entra al món polític". Segons paraules del mateix Rigol, "construir un país vol dir posar-se d'acord tots els catalans pel que fa a certs valors bàsics" mitjançant un procés de "conèixer, comprendre i compartir amb l'altra".

Per cloure l'acte, la consultora en comunicació pública a Brussel·les Erika Casajoana ha parlat sobre el respecte dels drets de les nacions des de la perspectiva europeointernacional. En primer lloc, ha defensat la gran modernitat de la Doctrina Social de l'Església i el fet -ha dit- de "construir un país nou basat en aquests principis". Seguidament, ha parat especial atenció al principi de subsidiarietat, el qual disposa que un assumpte ha de ser resolt per l'autoritat més propera a l'objecte del problema. Finalment, ha definit com a "summament decebedora" l'actitud europea enfront del procés sobiranista català, però també s'ha mostrat esperançada pel fet que pugui ser una qüestió temporal.

El fundador de Catalunya Cristiana parla de l'obra de Mn. Oriol i del poc prestigi del catolicisme

Un cop finalitzada la jornada, el doctor en teologia i fundador de Catalunya Cristiana, Mn. Joan Jarque, ha fet unes declaracions a l'Agència Cristiana de Notícies FLAMA sobre la implicació de l'Església al procés sobiranista. "Tot i gaudir de la tradició catalana de Torres i Bages o el gran document del bisbe Carrera -Arrels Cristianes de Catalunya- o una Conferència Episcopal Catalana que ha anat sempre recordant els grans principis, això no arriba a la discussió pública pel poc prestigi del catolicisme d'avui dia", ha assegurat. En aquest sentit, s'ha referit a un "catolicisme malalt" i encara afectat per 40 anys de nacional-catolicisme a Espanya: "no és una Església que pugui parlar lliurement, li manca una credibilitat que va quedar completament compromesa". Mn. Jarque també ha dedicat unes paraules a l'obra de Mn. Antoni M. Oriol, a qui va conèixer en vida. "A través de la Doctrina Social de l'Església, fa una contribució riquíssima a la qüestió nacional", ha conclòs després de destacar la divulgació del pensament de Sant Joan Pau II com a "l'home que ha formulat aquesta qüestió d'una manera assequible per tothom".

Darrera modificació elDijous, 24 Desembre 2015 10:13

Mitjà