Màrtirs

Domènec Aran i Toldrà

Domènec Aran va nèixer el 9 de gener de 1911 a Ulldemolins (Priorat). Era pagès i treballava en negocis rurals del pare.

Fou president del grup local de la Federació de Joves Cristians de Catalunya. El grup portava força activitats, malgrat que ben aviat foren interrompudes per la persecució religiosa.

Hi ha testimonis que va morir serè i valent, de cara als seus botxins, cridant “Visca Crist Rei”. El van matar el 29 d’agost de 1936 a la carretera entre els pobles de Vallclara i Vimbodí, terme de Vimbodí (Tarragonès).

Tomàs Alaix i Gassó

Vida religiosa

Nascut i batejat a Falset el 1911, el distintiu de Tomàs Alaix era la seva pietat fruit d’una vida interior molt intensa. Pregava fins ben entrada la nit. Milità en la Congregació Mariana. Quan es funda la Federació de Joves Cristians a Falset és dels primers en treballar i s’encarrega de cobrar els rebuts i de repartir la revista “Flama”. Després del seu servei militar a Àfrica és elegit vocal de pietat per aclamació. L’any 1935 fa Exercicis Espirituals.

Albert Pujol i Bernis

Criat en un ambient cristià, prestà sempre la seva col·laboració i suport a totes les activitats parroquials; assistia a les funcions religioses, combregava sovint, practicà repetides vegades exercicis espirituals, era portant del Sant Crist i assistia pietosament cada mes a la Vetlla Nocturna a Jesús Sagramentat. En establir-se la FJC a Molins de Rei, el 1935, s’hi afilià, per més que tenia ja trenta-cinc anys, edad límit per a inscriure’s.

Salvador Estrem i Fa

Neix el 28 de març de 1893 a la vila de Falset (província de Tarragona, comarca del Priorat). Els seus pares van ser Vicenç i Lluisa; foren el pal de paller en la seva formació cristiana. El pare era un modest propietari pagès dedicat a treballar les seves terres. La nit del 13 al 14 de setembre de 1936, Salvador va ser assassinat en el cementeri del mateix poble, juntament amb altres 14 convilatans. Estava casat amb Carme Muntané des del 1919 i eren pares de cinc fills: Maria, Salvador, Domènec, Joan i Jordi. Vivien en una masia en els ravals de Falset.

Josep Casademunt Solé

Josep Casademunt Solé era membre del grup Sant Francesc d’Assis de la Federació de Joves Cristians de Catalunya. Havia nascut el dia 12 de novembre de 1909 a Barcelona; va ser batejat a la Parròquia de Sta. Maria del Poble Nou el dia 24 del mateix mes de novembre. Estava casat amb Pilar Prades i eren pares d’una filla.

Laboralment, era comercial d’una tenda de comestibles fundada pel seu pare l’any 1889

Essent molt jove va perdre la seva santa mare i com era el més gran de cinc germans, va esdevenir l’ajuda i el consol del seu pare.

Pere Algué Riera

Pere Algué Riera havia nascut al municipi de Castellnou del Bages, província de Barcelona, diòcesi de Vic, el dia 24 de juny de 1910. Era el cinquè de deu germans. La mare, una dona de fe profunda i sincera, va saber transmetre-la als fills. Dels germans, un va ser seminarista i una de les noies, germana dominica de l’Anunciata.

Pere va anar a l’escola religiosa de la parròquia de Súria, municipi al qual la família s’havia traslladat. Era sastre de professió, que va exercir a Súria, més tard a Manresa i, finalment, es va instal·lar pel seu compte al poble de Sallent. Cal fer constar que en el seu taller va posar en pràctica els principis de la doctrina social de l’Església, amb un conscient i responsable “repartiment de beneficis”.

Sebastià Llenas Coll

Sebastià Llenas Coll va néixerel 8 de setembre de 1891, a la vila de Sallent, de la província de Barcelona i de la diòcesi de Vic. Era fill de Teodor Llenas Mas i Antònia Coll Mas. Havia cursat estudis primaris i era fotògraf de professió; havia exercit també de barber i de passant de notari. Estava casat amb Maria Pi Fabregat amb qui formà una família cristiana que pregava i beneïa Déu plegada; eren pares de quatre fills: Dolors, Antònia, Carme i Joan, que en el moment de la seva mort tenien entre 19 i 10 anys.

Ignasi Marcet Ballver

Ignasi Marcet Ballver havia nascut a Terrassa, el dia 13 de setembre de 1915, en el si d’una família profundament cristiana; va ser el dotzè de tretze germans. Treballava a la indústria familiar i pertanyia a la FJC de C. (Federació de Joves Cristians de Catalunya), acció catòlica juvenil catalana, al seu grup "Avant", de Terrassa, a la parròquia del "Sant Esperit". D'idees polítiques era tradicionalista.

Per raons de treball estava amb el seu germà gran a Vila-real (Castelló de la Plana), on la família Marcet tenia unes dependències de la indústria tèxtil de Terrassa. El mateix dia que va començar la guerra, el dia 18 de Juliol de 1936, a Vila-real, amb el seu germà Ramon, van ser detinguts i portats a la presó de Castelló en on van rebre maltractaments i burles.

Ramon Marcet Ballver

Ramon Marcet  Ballver havia nascut a Terrassa el dia 1 d’abril de 1900. Va estar 7 anys a l’Escolania de Montserrat. De gran va ser membre del tercer orde benedictí. Era un catòlic fervorós que participava diàriament de l’Eucaristia, abans d’iniciar la jornada laboral en la fàbrica de la família. Els diumenges es dedicava a l’apostolat i feia catequesi als barris perifèrics i suburbis de Terrassa.

Als vint-i-tres anys es casà amb Adelina Trincheria Llopart. El matrimoni va tenir nou fills. L’esposa va ser decisiva en l’enfortiment de la convicció religiosa de l’espòs. Tot i la família nombrosa, Ramon alternà les seves obligacions paternals, laborals i les d’apostolat.

En iniciar-se la guerra civil, residia a Vila-real, ciutat de la província de Castelló, on la seva família havia instal·lat una fàbrica tèxtil. Políticament era carlí.

Francesc Xavier Marcet i Ballver

FOTO X. MARCET-page-001

Francesc Xavier Marcet i Ballver va néixer a Terrassa el 10 de gener de 1908 i va ser batejat l’endemà a la parròquia del Sant Esperit, d’aquella ciutat.

Després fer la cultura general, va realitzar cursos de literatura antiga i moderna, llengües i filosofia; cursà també la carrera de Dret. Els estudis li atorgaren una cultura molt vasta i una formació molt profunda.

Exercí com advocat. Es casà amb Paulina Sala Busquets, de la qual tingué una filla pòstuma, que portà per nom Paulina, com la mare. La vida matrimonial va ser exemplar.

Subscripció a aquest canal RSS