Josep Vidal Huix

“Com voleu reformar la societat si abans no us reformeu vosaltres mateixos que sou els seus components?”

Versión en castellano.

Diòcesi de Girona
Grup “Cultura i esbarjo”, Anglès (Girona)

Vida

Nascut el 21 de juliol de 1908 a Anglès. Era pastisser i tenia una tenda. Pertanyia a una família cristiana. Quan l'any 1933 vi a la parròquia d'Anglès Mn. Joan Marquès, van fundar junts el grup de la FJCC i Josep va ser el seu president. Va donar especial importància a la secció de teatre i a l'equip de futbol.

Sempre va ser un bon exemple per a tots. S'explica l'anècdota que al poble hi havia dos joves discutint per com havia de canviar-se la societat, i la conversa es va escalfar fins al punt que, si no és per un ancià que passava per allí i va calmar els ànims, van haver-hi arribat a les mans. Josep Vidal, en assabentar-se, va parlar amb els dos joves dient-los “que no es podia reformar la societat si no ens refirmáis vosaltres mateixos que sou els seus components”.
Compaginava la seva vida de militant amb el treball agrícola.

Persecució i presumpte martiri

El 6 d'octubre del 1934 va ser assaltat i saquejat el local de la FJCC. Algun dels atacants formaven part del Comitè antifeixista d'Anglés.
Gens més començada la guerra, el 28 de juliol de 1936, Josep es va casar amb s núvia, Ana Gironés, en la masia de la família d'ella, Casa Nova d'en Feliu, a Brunyola. La situació política no els havia permès casar-se en una església, així que Mn. Antoni Vinyals va demanar una autorització especial i va celebrar les noces en secret. Al cap de pocs dies un grup de membres del Comitè va venir a la masia a buscar a Josep Vidal Huix, amb l'excusa que havia d'anar al Comitè per parlar sobre el preu de les avellanes. Josep no va oferir resistència alguna ja que coneixia al cap del Comitè, un veí de tota la vida. Ho van pujar a un cotxe foraster i els que van quedar ho van celebrar menjant galetes i prenent va venir a casa d'una veïna, el testimoniatge de la qual ha estat vital per reconstruir els últims moments de la vida de Josep. Un testimoni relata que, havent-se portat a Josep Vidal Huix, els de el Comitè van posar un cotxe enfront de la seva casa per vigilar-los i al poc va passar per allí el gos del capellà. Els anarquistes li van disparar dient “això et passa per no portar-te bé”, fent al·lusió la sort que correria Josep Vidal Huix.
Josep Vidal va ser portat al Comitè de Tordera i a Palafolls ho van assassinar. Gens més se sap de la mort de Josep Vidal Huix, però en el ueblo d'Anglès va causar un gran impacte, fins al punt que molts anys després encara es recorda la seva mort i ningú dubta que morís per Crist, que la seva mort es va deure única i exclusivament a ser un catòlic d'una peça.

Fama

Els qui ho van conèixer encara recorden el seu esperit de servei en el apostolado i devoció sincera, tant és així que aquesta fama va passant de pares a fills i encara hi ha qui s'encomana.
La feligresía de la parròquia en la qual tant va treballar veuria amb molt grat el fet que un fill seu fos elevat als altars.

Darrera modificació elDilluns, 21 Novembre 2016 11:51
Més en aquesta categoria: « Enric Estruch Lluís Rius Poll »