qr

Seguint la tradició del Concurs Bíblic que durant 39 edicions ha ajudat a despertar en infants, adolescents i joves la importància del coneixement i ús de la Bíblia per acostar-nos a la figura de Jesús de Natzaret. La 40ª edició, inici d’una nova etapa, i per ser més sinodal s’inspirarà, a partir d’ara, en el lema del Diumenge de la Paraula, amb el desig de donar una embranzida a la recerca de l’esperança veritable. A més, en aquest any jubilar on l’Església universal ens convida a ser “pelegrins d’esperança” presentem una nova proposta de Concurs Bíblic per a infants, adolescents i joves. Tenint present la importància del diàleg i la Paraula de Déu, l’esperança en aquesta paraula i el desig de la salvació. Sota el títol “El diàleg donarà els seus fruits” convidem a la lectura i aprofundiment del text de l’Evangeli de Mateu que mostra la guarició del criat d’un centurió (Mt 8, 5-13). El diàleg entre Jesús i un centurió pot permetre explotar temes de fe, empatia i valors morals tan necessaris avui dia. Partim de dues reflexions prèvies que ens poden ajudar a aprofundir en el tema proposat per aquesta 40ª edició del concurs:

- El Sant Pare parla de la Paraula i l’orientació d’impulsar l’essència de la Comunitat. Aquest binomi pot resultar molt profitós per la preparació de les diverses orientacions que permeten la creació dels treballs proposats en el present Concurs Bíblic. - En segon lloc, la necessitat de donar resposta a la complexitat social, lingüística i de resposta acadèmica que trobem actualment al nostre voltant i especialment a les escoles i parròquies. Vista aquesta necessitat, el sistema de treballar en equip, dins d’un projecte, pot ajudar a cohesionar grups i enfortir el diàleg entre iguals.

 

OBJECTIUS DEL CONCURS

Per tal d’aconseguir-ho, el 40è Concurs Bíblic parteix dels objectius següents:

  • Parlar de la Bíblia als nostres infants i joves, fent que també dialoguin entre ells.

  • Descobrir la riquesa del text proposat, així com les seves aplicacions en la nostra societat.

  • Escoltar els diferents punts de vista per tal d’arribar a acords, comuns o diferents, des de la comprensió.

  • Implementar l’acceptació d’iguals a través de la creació de grups.

  • Promoure la inclusió, ferma i essencial, en un entorn idoni

 

MODALITATS DE PARTICIPACIÓ 

S’estableixen tres modalitats de treball: 

  • 1ª Modalitat: Infants. De 3r, 4t, 5è i 6è de primària i 2 blocs a l’àmbit no escolar de 3r/4rt i 5è/6è. 
  • 2ª Modalitat: Adolescents. Alumnes de 1r a 4t d´ESO i 2 blocs a l’àmbit no escolar de 1r/2n i 3r/4rt. 
  • 3ª Modalitat: Universitari. Àmbit estudiant universitari a tots els nivells (no Ciències religioses o Teologia). Té les seves bases pròpies. Consultar bases a www.saforuab.org. 

PREMIS 

En total es farà entrega de 15 premis repartits de la manera següent : 

  •  Modalitat “Infants”: 
    • Centres escolars: un únic premi per a cada curs (3r, 4t, 5è i 6è de primària) 
    • Altres (catequesi...): un únic premi per bloc (3r/4t de primària i 5è/6è de primària) 
  • Modalitat “Adolescents”: 
    • - Centres escolars: un únic premi per a cada curs (1r, 2n, 3r, 4t 'ESO) 
    • Altres (catequesi...): un únic premi per bloc (1r/2n ESO i 3r/4t ESO) 
  •  Modalitat “Universitari”: Tres premis i un accèssit. 
  •  A més, hi haurà un regal per a tots els participants del CBC. 

 

Veredicte: Diumenge IV de Pasqua, el Bon Pastor (11 maig de 2025) 

Notificació de guanyadors: Es comunicarà per e-mail als guanyadors/es del concurs. A més, es publicarà a través dels mitjans eclesials. 

Entrega de premis: 

  •  Infants i Adolescents, a determinar 
  •  Universitari. Trobada Delegació Pastoral Universitària Diòcesi Terrassa –DUT- (Dijous 15 de maig de 2025 a les 1 h a les Esglésies de Sant Pere de Terrassa)

 

TEMA I TEXT BÍBLIC 

EL DIÀLEG DONARÀ ELS SEUS FRUITS 

Guarició del criat d’un centurió (Mt 8, 5-13)

5 Jesús va entrar a Cafarnaüm. Un centurió l'anà a trobar i li suplicava: 

6 --Senyor, el meu criat és a casa al llit amb paràlisi i sofreix terriblement. 

7 Jesús li diu: 

--Vinc a curar-lo. 

8 El centurió li respon: 

--Senyor, jo no soc digne que entris a casa meva; digues només una paraula i el meu criat es posarà bo. 

9 Perquè jo mateix, que estic sota les ordres d'un altre, tinc soldats a les meves ordres. I a un li dic: "Ves-te'n", i se'n va, i a un altre: "Vine", i ve, i al meu criat li mano: "Fes això", i ho fa. 

10 Quan Jesús ho sentí, en quedà admirat i digué als qui el seguien: 

--Us asseguro que no he trobat ningú a Israel amb tanta fe. 

11 I us dic que vindrà molta gent d'orient i d'occident i s'asseuran a taula amb Abraham, Isaac i Jacob en el Regne del cel, 

12 Mentre que els hereus del Regne seran llançats fora, a la tenebra; allà hi haurà els plors i el cruixit de dents. 

13 Després Jesús digué al centurió: 

--Ves-te'n, i que es faci tal com has cregut. 

I en aquell mateix moment el criat es va posar bo. 

 instruccions

REFLEXIÓ DEL TEXT 

El text de la guarició del criat d’un centurió és un diàleg entre Jesús de Natzaret i un oficial romà. Els centurions eren caps d’una centúria i, per tant, eren soldats romans, d’una altra religió i altres creences. El seu diàleg amb Jesús mostra una confiança que, tractant-se d’un rabí jueu, podria ser considerat un diàleg “ecumènic”. 

  •  És un diàleg de conciliació. Els romans eren els invasors del territori i Jesús forma part del poble envaït. Però això no impedeix la col·laboració entre les dues parts. 
  • És un diàleg de reconeixement. El centurió reconeix l’autoritat de Jesús (com ell la té amb els soldats), i Jesús reconeix l’autoritat del centurió (admiració de Jesús per la seva fe). 
  •  És un diàleg de confiança. A la petició del centurió de curar al criat, Jesús es proposa anar a visitar-lo, però el centurió confia plenament que paraula de Jesús és una paraula actuant, i el que diu Jesús es compleix. El centurió confia que Jesús és més que un metge. 
  • És un diàleg que obre la salvació a tothom. Els que seran salvats no són aquells que creuen que ja ho fan tot bé, i que les seves opinions són la veritat, sinó els que s’obren a la paraula de Jesús, confien en aquesta paraula i estan oberts al fet que ella actuï en la seva vida. 

ORGANITZACIÓ DELS GRUPS PER A L’ACTIVITAT 

Donat que es tracta de realitzar un treball col·laboratiu, caldrà tenir en compte: 

  •  Crear grups heterogenis. 
  • Formar les agrupacions ja sigui per parelles, grups petits o aules, atenent la realitat de cada centre o grup de catequesi. 

 

En la modalitat universitària es valorarà els grups interdisciplinaris 

ACTITUDS 

A. Orientacions generals 

  • Obertura i disposició per a participar en aquest concurs amb l'objectiu que la dedicació de temps es converteixi en un espai del coneixement del text bíblic. 
  •  Es tracta de sumar esforços per a optimitzar participació i procurar l’ajuda mútua. 
  •  Si tothom hi participa hi ha més possibilitats de rebre una bona valoració. 
  • Arribar a consensos. 
  • Comprendre el text bíblic i, en cas d'àmbit catequètic, aprendre a estimar la pregària 

 

B. Per part de la tutora, professora de religió catòlica o catequista 

  • Escoltar i acceptar el debat que es genera. 
  • Buscar l’opció complementària. 

 

C. Per part dels alumnes o catecúmens 

  • Millorar la convivència pel fet de treballar en equip. 
  • Escoltar respectuosament les respostes dels altres. 
  • Argumentar la seva opinió, conscients que és un diàleg i poden haver-hi diversos punts de vista. 
  • Acceptar l’opinió dels altres i les decisions del grup.. 

 

EINES PEDAGÒGIQUES 

A la web tindreu disponible un apartat de “Recursos” on anirem ampliant amb material de suport com vídeos, cançons i altres eines 

INSTRUCCIONS GENERALS DE LLIURAMENT DE TREBALLS 

Itinerari (totes les modalitats): 

Inici d’inscripcions: Diumenge de la paraula (26 de gener 2025). 
Data límit d’inscripció: 11 d’abril 2025. 
Presentació del treball: fins 27 d'abril 2025. 
Veredicte: Diumenge IV de Pasqua, el Bon Pastor (11 de maig 2025). 

Com s’envia el meu/nostre treball? 

A través de la web www.concursbiblic.com (on es pot accedir també a través del QR del cartell). 
Hi ha dos formularis (els dos són obligatoris): un formulari d’inscripció i un d’enviament del treball, on podrà penjar-se el Word amb el diàleg escrit per infants; l’àudio en mp3 pels adolescents o el treball universitari. 
Consultar a www.concursbiblic.com 
En el moment de la inscripció s’haurà d’indicar el representant del grup. Per a grups no escolars, el representant ha de ser el catequista / animador / monitor del grup que es presenta. 

1ª MODALITAT: INFANTS (3r a 6è de Primària i blocs d’altres àmbits) 

ACTIVITAT- PROPOSTA METODOLÒGICA 

1. Llegir en silenci el text que hem de treballar (Proporcionar una fotocòpia del text bíblic) 

2. Llegir-lo en veu alta, de manera que tothom n’hagi llegit un fragment. 

3. Comentar el text, començant per totes les paraules i frases que han entès. 

4. ntroduir les paraules que necessiten el desplegament d’algun concepte i calen definicions o explicacions prèvies (P. ex. centurió, orient, occident, els profetes de l’AT…) 

5. Plantejar les preguntes de reflexió i aprofundiment. 

  • Entenem qui és el centurió? 
  • Qui podria ser avui dia tenim en compte el càrrec que té? 
  • La petició del centurió a Jesús de guarir i, en la nostra societat actual?
  • Quan es parla de malaltia en el text, a quin tipus de malaltia es refereix? 
  • Quantes malalties coneixem que ens poden deixar enllitats, paralítics? 
  • Quines possibles solucions hi podem trobar? 
  • Per què consulten a Jesús per a una malaltia? 
  • Quines “malalties” pateix la nostra societat a les quals podem recórrer a Jesús per guarir-nos? 

SUGGERIMENT DE PASSOS A SEGUIR 

  • Proporcionar una còpia de l´activitat prèvia a tots els membres del grup. (Aquesta estarà disponible per descarregar a la pàgina web del Concurs Bíblic). 

instruccions

  • Com podria adaptar aquesta vinyeta a una situació actual? Escriptura, de forma individual, de la reflexió personal de l'alumne a la part inferior de cada vinyeta. Aquesta acció inicial, ajuda a fer emergir idees com si fossin pluja d’idees i els infants les escriuen. Després, es recullen els treballs individuals i quan, el docent en fa la lectura, pot detectar aspectes que no han quedat ben entesos. Caldrà aclarir aquestes possibles confusions o errors per avançar. Un cop s’ha comprovat la idoneïtat de la comprensió del text es pot passar a la redacció del text col·lectiu. 
  • Treball en grup: Posada en comú de les reflexions individuals i consensuar una proposta de grup.
  • Escriure el text en forma de diàleg (presentar text en lletra Arial 12 i l’extensió màxima ha de ser un full per les dues cares). 

Opcional: De forma no obligatòria, sinó opcional, i com a material que pot servir per al futur, es pot realitzar un vídeo tot fent una representació teatral del seu diàleg, amb una durada màxima de 5 minuts. 

En aquest cas, heu de tenir en compte la informació següent:

  1. Ha de ser una obra en què es facin diàlegs sobre el text amb les observacions que han anat sorgint durant la conversa, que és una forma d’estudi. 
  2. És important que els alumnes facin la realització de l’obra en diverses sessions per tal que es puguin intercanviar els papers. De manera que tothom visqui els rols de ser diversos personatges per evitar la jerarquització que sovint hi ha als grups.
  3. L’important és la vivència que s’enduen, l’aprofundiment i la convivència a patir d’una realitat proposada pel text bíblic.
  4. És un conjunt d’accions que els farà aprendre, conèixer-se a si mateixos i madurar personalment des de l’humanisme cristià. 

CRITERIS D'AVALUACIÓ 

  • El grau de seguiment de les bases del concurs. 
  • La valoració sobre la correcta escriptura del text i una presentació correcta. 
  •  L’adequació del text a la proposta del text bíblic.
  • La riquesa de matisos que indica el bon nivell de comprensió del text i la seva expressió escrita. 
  • Els treballs inacabats seran considerats nuls. 

2ª MODALITAT: ADOLESCENTS (1r a 4t d´ESO i blocs d’altres àmbits) 

ACTIVITAT- PROPOSTA METODOLÒGICA 

'El diàleg donarà els seus fruits' se centra en la lectura d'un text bíblic sobre el centurió i Jesús, la qual cosa permet als participants explorar temes de fe, empatia i valors morals. 

En grups, els participants assumiran els rols de Jesús i del centurió, facilitant així una reflexió profunda sobre les relacions humanes i la importància de l'escolta i la comprensió. 

Després de la lectura i la reflexió, enregistrar un àudio (5 minuts màxim) que expressi les seves idees, incorporant efectes sonors, cosa que els permetrà potenciar tant la seva creativitat com les seves habilitats comunicatives. 

El procés de creació d'un àudio fomenta la utilització de la tecnologia, millorant la seva capacitat d'organització i treball en equip. (Aquesta activitat no només aborda el contingut religiós, sinó que també promou la consciència global a través de la seva connexió amb l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 16). 

Així, s'atén la diversitat dels participants, ja que així cadascú pot participar en funció de les seves habilitats i interessos, promovent un entorn inclusiu que fomenti l'aprenentatge significatiu. 

Preguntes abans i després de treballar el text i fer l’àudio: 

  1. Quins valors creus que representa el centurió en el text? 
  2. Com et vas sentir en el rol de Jesús durant la reflexió? 
  3. Quina importància té l'empatia en les nostres relacions?
  4. Què has après sobre la fe a partir de la lectura?
  5. Per què és important escoltar l'altre en una conversa?
  6. Com creus que el teu àudio pot impactar als altres?
  7. Quins efectes sonors has triat i per què?
  8. Què va ser el més difícil de treballar en parella?
  9. Com va influir l'ús de tecnologia en el teu aprenentatge?
  10. Quin missatge important t'agradaria compartir amb els altres? 

SUGGERIMENT DE PASSOS A SEGUIR 

1a- Iniciarem el nostre viatge d'aprenentatge centrant-nos en el coneixement dels valors morals i ètics i el context històric de l'època en què va viure Jesús. Els participants treballaran activament en la lectura d'un passatge bíblic referent al diàleg entre Jesús i el centurió, que servirà de fil conductor per explorar les idees i valors que presenten. A través d'una pluja d'idees, els estudiants podran compartir els seus coneixements previs i fer connexions entre el passat i la seva realitat present. El debat, dirigit pel responsable, facilitarà la identificació d'aquests valors i la seva rellevància en el món actual. Així, crearem un ambient de reflexió i interacció que estimularà els participants a pensar críticament sobre les seves pròpies experiències i creences. 

2a- Ens submergirem més profundament en l'època de Jesús a través de l'anàlisi de textos històrics i recursos digitals. Els participants treballaran en petits grups per investigar diferents aspectes del context social, cultural i religiós que envolta el món de Jesús. Aquesta investigació els proporcionarà els coneixements necessaris per preparar un guió que emuli el diàleg entre Jesús i el centurió. La sessió culminarà amb la recopilació de la informació, la qual serà fonamental per a la pròxima fase del nostre projecte. En aquest moment, els participants aprendran a buscar, seleccionar i sintetitzar informació rellevant 

per facilitar la seva pròpia producció creativa. 

3a- Farem un procés de síntesi de tota la informació recollida prèviament pels participants. Procedirem a discutir el significat profund del diàleg entre Jesús i el centurió, aprofundint en els valors que s'hi reflecteixen i el seu impacte tant en l'època de Jesús com en l'actualitat. Els participants continuaran treballant en els 7 

 

seus guions, afegint detalls rellevants obtinguts durant la investigació prèvia. Aquesta activa sèrie d’estudi permetrà enriquir els coneixements dels participants sobre el missatge i rol de Jesús, a més d'ajudar-los a definir millor les característiques del personatge del centurió. Tot això crearà les bases per a la creació de l’àudio. 

4a- Posteriorment, ens focalitzarem en els aspectes tècnics de la gravació d'àudio i en els efectes sonors que poden millorar les produccions d’àudio. Després de fer una introducció als instruments i software necessaris, els participants aprendran a utilitzar eines digitals per gravar les seves veus i els sons ambientals que desitgin incloure en el seu reportatge. S'encoratjarà a treballar de manera col·laborativa en parelles, reflexionant sobre els rols de cada membre i com poden contribuir individualment al procés creatiu. Els participants descobriran com hi ha diverses eines digitals que enriqueixen el producte final i facilitaran un millor trasllat dels valors treballats a través de l'art. 

5a- Finalment, els participants presentaran els seus reportatges enregistrats a la classe/bloc. Aquesta activitat no només promourà la comunicació dels coneixements apresos, sinó que també posarà a prova les seves habilitats d'expressió oral i creativa. A més d'escoltar els treballs dels companys, tindran l'oportunitat de reflexionar sobre la fe i l’empatia, així com sobre el seu paper en contribucions al Desenvolupament Sostenible, en connexió amb l'Objectiu 16 d'aquesta agenda (Desenvolupament Sostenible, en connexió amb l'Objectiu 16, agenda 2030). La reflexió final servirà per consolidar l'aprenentatge del projecte, vincular els temes tractats amb la seva vida diària i reforçar la importància dels valors morals i ètics a la societat actual. 

ENLLAÇOS A PROGRAMES D’ÀUDIO (gratuïts o amb 15 dies de prova) 

Programa opcional per gravar la veu (sempre es podrà utilitzar el que us vagi millor). 

qr

CRITERIS D’AVALUACIÓ ESPECÍFICS 

  • No Iniciat: No identifica ni interpreta cap dels valors morals presentats ni entén la rellevància per al projecte de vida. 
  • Principiant: Identifica alguns valors morals, però la interpretació és limitada i no relaciona amb el projecte de vida. 
  • Aprenent: Identifica valors morals clars i interpreta correctament les biografies, però falta profunditat en la relació amb el projecte de vida. 
  • Avançat: Identifica els valors morals amb profunditat, interpreta les biografies significatives i dissenya un projecte de vida coherent que respecta la dignitat personal. 
  • Expert: Identifica i interpreta de manera exhaustiva els valors morals i les biografies, creant un projecte de vida innovador que reflecteix un gran respecte per la dignitat personal.