COM ACTUA EL CERVELL HUMÀ AMB LES PARAULES?

Un estudi demostra que les paraules similars activen les mateixes àrees cerebrals i que el llenguatge no és només cosa del costat esquerre del cervell, com es creia fins ara.

Nota de la redacció de Radar Social:
Un article molt interessant que publica El País dóna peu a aquesta redacció perquè avui canviem l'esquema, que tradicionalment seguim, en plantejar la reflexió de cada dia. Conèixer com funciona el nostre cos és quelcom important i suggestiu; sobretot si es tracta del cervell, que és l'òrgan principal i alhora encara és el més desconegut.

Diu l'article de El País: "El cervell utilitza un atles per a les paraules. Els termes amb significats semblants o relacionats activen les mateixes àrees cerebrals. Segons un estudi basat en imatges de l'activitat cerebral, mentre s'escolten converses la col·lecció de conceptes que s'emeten són semblants entre persones diferents. Una investigació recent també contradiu la idea generalitzada que el llenguatge només és cosa del costat esquerre del nostre cervell.

El llenguatge és una de les funcions més importants del cervell humà. Del processament dels seus diferents components (fonemes, morfemes, sintaxi o significats) s'encarrega l'escorça cerebral més complexa i recent, des del punt de vista evolutiu. Un subconjunt d'àrees cerebrals del còrtex, denominat sistema semàntic, està especialitzat en el significat del que s'escolta, llegeix o pensa.

Ara un grup de científics als EUA han mapat el sistema semàntic del cervell. Han descobert que el processament del significat de les paraules activa patrons cerebrals molt complexos en què intervenen desenes d'àrees neuronals. Però, dintre d'aquesta complexitat, han trobat que els termes que pertanyen a una mateixa categoria (persones, llocs, números, conceptes socials, emocions o bé paraules com mare, esposa, companys, pares...) activen les mateixes zones del cervell.
Segons la investigació, els nostres models semàntics són bons quan prediuen les respostes al llenguatge en amples zones del còrtex. Aquesta investigació també ha obtingut informació detallada que ens revela les classes de significats que estan representats en cada àrea del cervell. Els investigadors varen comprovar que aquests mapes de significats es reprodueixen en cada cervell.

L'estudi que comenta El País dóna les bases per respondre a moltes de les preguntes que encara no han pogut ser contrastades. El model que s'ha creat, amb la investigació i les dades obtingudes, té capacitat per poder predir com el cervell tendirà a representar una informació quan la rebi. En definitiva, sembla que els estudis que es duen a terme ens podran donar, cada vegada, un millor coneixement del nostre cervell, que veiem que és tan complet i tan complex alhora".

NOTA FINAL: Tots els metges i científics quan se'ls consulta respecte a un òrgan concret del nostre cos, sigui el cor, el fetge, els ulls, etc., sempre reconeixen que l'òrgan és una meravella en el seu funcionament. L'òrgan que fins ara coneixem menys – donada la seva complexitat– és el cervell humà. Cada investigació, quan es fa, deixa meravellats els propis tècnics que hi treballen, ja que resta evident la seva perfecció. Cada investigació –sigui més important o ho sigui menys– acaba exalçant la perfecció de l'òrgan de què es tracti. La creació de Déu la veiem present en tot moment i arreu, per poc que reflexionem sobre el nostre organisme. És el mateix que ens passa quan contemplem la natura i cadascuna de les criatures que ens envolten.

Radar Social, 28 d'abril de 2016.

Darrera modificació elDivendres, 06 Maig 2016 13:34