LA MARE DE DÉU DE MONTSERRAT, patrona de Catalunya

Avui celebrem la solemnitat de la Mare de Déu de Montserrat, patrona de Catalunya. Com bé saps, aquesta és una de les moltes festes dedicades a la Verge Maria, la Mare de Jesucrist, el Salvador del món.

L'amor filial, la devoció dels catalans a la Mare de Déu, sota l'advocació de Montserrat, va fer que, l'11 de setembre de 1881, el papa Lleó XIII la declarés patrona de Catalunya. Montserrat, en els moments difícils per a la nostra terra, sempre ha estat per als catalans un far en la defensa de la identitat del poble català.

"La Moreneta", com és anomenada popularment, ha aconseguit del seu Fill moltíssims favors, i per aquest motiu Montserrat continua sent el "nostre Sinaí", la muntanya sagrada, un punt de trobada amb l'Amor de Déu. Així va ser, per exemple, amb Sant Ignasi de Loiola, fundador dels jesuïtes i pare espiritual del nostre estimat papa Francesc.

Un altre enamorat de la Mare de Déu de Montserrat va ser el poeta Mn. Jacint Verdaguer, qui li dedicà el Virolai. Com bé recordaràs, la tornada d'aquest himne diu:

Rosa d'abril, Morena de la Serra,

de Montserrat estel,

il·lumineu la catalana terra,

guieu-nos cap al Cel.

"Guieu-nos cap al Cel!". Això és el que li podem demanar avui a la Moreneta, que sapiguem aixecar el cap per anar cap al Cel. Quantes vegades, en una societat cada cop més materialista i individualista, no som capaços de mirar més enllà dels nostres interessos particulars? Mirar cap al Cel, posar els ulls en el Pare de tots, és el fonament d'una veritable fraternitat que ens ajuda a veure en les necessitats dels altres les necessitats dels nostres germans.

El bisbe Torras i Bages, mestre espiritual del genial Antoni Gaudí, va copsar aquest vincle entre la veritable fraternitat, fonament de la pau social, i la Fe cristiana. Per això, com a resposta a les forces laïcistes del seu temps que volien "construir" una Catalunya sense Crist, va promoure com a devoció la "Visita espiritual a la Mare de Déu de Montserrat". Com veuràs és de plena actualitat.

Verge prodigiosa, tron puríssim on reposà l'Eterna Saviesa quan vingué al món a ensenyar el camí de salvació; obteniu als vostres catalans aquella Fe que enfonsa les muntanyes, omple les valls i fa planer el camí de la vida (Avemaria)

Mare castíssima, mirall de puresa, flor de les verges, que portàreu al món el bàlsam d'incorrupció, Jesús, Fill de Déu, obteniu l'honestedat dels costums públics (Avemaria).

Profetessa admirable que beneíreu i alabàreu l'Etern més que no pas totes les jerarquies angèliques plegades, feu que sigui desterrat d'aquest poble vostre l'esperit de maledicció i de blasfèmia (Avemaria)

Rosa de caritat, foc que sense consumir escalfa, traieu de Catalunya l'esperit de discòrdia, i adjunteu tots els seus fills amb cor de germans (Avemaria).

Santa Engendradora de l'Etern, filla del vostre fill, feu que mai no es desfaci aquest poble català que Vós espiritualment engendràreu (Avemaria).

Verge poderosa, més forta que un exèrcit en ordre de batalla, des del vostre alt castell de Montserrat defenseu d'enemics espirituals i temporals tota la terra catalana que teniu encomanada (Avemaria).

Senyora de Montserrat que teniu la vostra santa muntanya voltada d'oliveres, signe de pau, obteniu als pobles de Catalunya una pau cristiana i perpètua (Avemaria)

Senyor, vós que heu fet de la muntanya de Montserrat un fogar d'oració i de fe cristiana; concediu a tots els qui invoquen amb confiança la Mare del vostre Fill que progressin en la fe, l'esperança i la caritat. Per nostre Senyor Jesucrist. R/ Amén.

Potser l'evangelització, portar l'Amor de Déu misericordiós als altres, sigui la forma més sublim de patriotisme, i en això la Moreneta, la nostra patrona –la més patriota– ens hi pot ajudar.

Felicitacions especials a les Montserrats!

Radar Social, 27 d'abril de 2016.