LA FI DELS DINERS EN EFECTIU

Avui El País publica un article interessant sobre el Fòrum que ha tingut lloc a Madrid "No money: la fi dels diners en efectiu".

Radar Social procura estar, en tot moment, atent a tot allò que tingui a veure amb les noves tecnologies. En la seva pràctica i en la seva evolució es troba el futur de tots nosaltres. Seguir aquesta evolució és del tot necessari per a tothom, però sobretot ho és per a les generacions joves. Cada dia en serem més dependents.

Si reflexionem –després de veure què es va dir en aquest Fòrum– veurem que algunes repercussions ja les trobem en l'actualitat bancària. Alguns grans bancs han anunciat, recentment, la reducció de personal i el tancament de moltes sucursals bancàries.

Per tant, posem aquesta notícia a reflexió, amb la intenció que cadascú de nosaltres vegi i constati que, en realitat, ja som al mig d'un canvi tecnològic formidable que afectarà directament les nostres vides. Davant de tots aquests canvis cal estar mentalment preparats, per adaptar-nos-hi i no viure anquilosats a la societat i en les pròpies activitats professionals.

S'ha dit, en el Fòrum: "Els bancs i les tecnologies s'observen i competeixen per entendre si ja ha arribat la fi de l'era dels diners en efectiu".

Imaginar una societat que, a mitjà termini, funcioni sense bitllets ni monedes ja és fàcil en països com Dinamarca, on un de cada tres ciutadans fa transaccions només per mitjà del mòbil. Altres països com Alemanya o Suècia segueixen aquest camí.

La clau de tot això, segons els bancs que ja han entrat en aquesta dinàmica, és reduir fases per satisfer el que es deu.

La diferència cultural en la modalitat del pagament sense diners en efectiu es pot representar en xifres. A Dinamarca aquesta modalitat ja la segueixen el 75% de ciutadans. "El procés de digitalització es imparable", considera David Alonso – responsable de Samsung en transaccions comercials per mitjà de canals electrònics–: "Crec que ja ha començat la cursa al pagament per dispositius mòbils, i no hi ha marxa enrere", diu el senyor David Alonso.

La transformació digital està canviant molts sectors productius i la banca no és lluny d'aquest fet, segons afirma –per la seva banda– la Sra. Blanca Echaniz de Vodafone. En aquest camí moltes entitats bancàries es veuran obligades a modificar la seva estructura bancària; alguns renunciaran fins i tot a les sucursals, encara que en ocasions no serà necessari tancar sucursals bancàries sinó transformar-les perquè tinguin un concepte diferent, com per exemple un centre de serveis o centre de trobades", matisa la senyora Echaniz de Vodafone.

La competència que tot això comportarà la guanyarà qui garanteixi un servei més ràpid i satisfactori, però que –alhora– també sigui segur per als seus clients.

Allò que resultà com una de les conclusions del Fòrum és que el procés de transparència del sistema financer s'accelerarà amb la innovació tecnològica. I els serveis també milloraran, perquè en un futur proper tot serà digital.

I davant la irrupció de nous competidors, com empreses emergents molt innovadores, els assistents al Fòrum creuen que al final seran els mateixos bancs els que compraran aquestes entitats emprenedores, de la mateixa manera que avui ja es fa en diverses innovacions tecnològiques.

El resultat final de les discussions en aquest Fòrum va ser: "Som al començament dels començaments pel que fa al pagament en les compres, però tot això anirà més enllà, i la banca ha de canviar si vol sobreviure".

Radar Social, 19 d'abril de 2016.