CADA DIA “MÉS I MÉS CORRUPCIÓ”. ES POT SUPORTAR?

No disposem d'espai suficient per relacionar tots els casos que –només avui– comenten els diaris en les seves edicions. Per tant, únicament tractarem el més sorollós –i difícil d'acceptar–, que és aquell que afecta l'expresident Aznar. De passada, només deixarem constància d'uns quants dels altres que avui també són notícia: Per exemple, els "Papers de Panamà", en què, entre altres nombroses persones afectades, hi trobem un ministre del govern espanyol i dos alts càrrecs del Canal Isabel II a Madrid; l'alcalde de Granada; l'expresident de Banesto senyor Conde; els dos sotspresidents de l'expresident de la Generalitat Valenciana senyor Camps; el problema que suposen els 4.500 milions d'euros que ha de satisfer l'Estat amb la fallida de les autopistes radials a Madrid; una important estafa que s'ha produït a Lleida; etc.

De corrupció n'hem parlat altres vegades, però com que no podem restar "anestesiats" pensant que en una societat aquestes conductes són inevitables, hem de tornar a parlar-ne ja que no podem conformar-nos amb aquestes situacions. Cal que s'actuï, d'una vegada per totes, fermament i durament. Ja n'hi ha prou! Com que no podem entrar en detall a tots els casos que hem esmentat, ens limitarem al que afecta el matrimoni Aznar-Botella, que per la significació pública que ambdós han tingut és més penós.

Llegim a La Vanguardia: "L'Agència Tributària ha sancionat l'expresident del Govern espanyol José M. Aznar per utilitzar una societat a fi de pagar menys impostos pels ingressos que han tingut". Un altre titular del diari és: "Hisenda sanciona José M. Aznar per tributació irregular".

El matrimoni Aznar-Botella va crear la societat Famaztella l'any 2004 (un mes després de deixar la presidència del govern). Segons figura al Registre Mercantil, per explotar "els drets de propietat intel·lectual d'ambdues persones en totes les manifestacions com llibres, escrits, discursos, al·locucions, conferències i altres anàlogues, qualsevol sigui el seu suport".

D'aquesta forma, tant l'expresident Aznar com la seva dona, Ana Botella, facturaven les seves activitats professionals i tributaven per mitjà de l'impost de societats (amb un tipus impositiu al voltant del 25%) i no per l'iRPF (on pels nivells de renda alts, els tipus impositius està al voltant del 50%).

Degut a la inspecció oberta l'any 2014 pel fisc, el matrimoni ha hagut de pagar una multa de 70.000 euros i abonar una liquidació complementària de gairebé 200.000 euros.

Article 28.- "Tota persona té dret a un ordre social en què els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració puguin ser plenament efectius".

Punt 411 del Compendi.- "Entre les deformacions del sistema democràtic, la corrupció política n'és una de les més greus, perquè traeix alhora els principis de la moral i les normes de la justícia social; compromet el funcionament correcte de l'Estat, influint negativament en la relació entre governants i governats; introdueix una desconfiança creixent respecte de les institucions públiques i causa una desafecció progressiva dels ciutadans respecte de la política i dels seus representants, amb el consegüent afebliment de les institucions".

Radar Social, 14 d'abril de 2016.