LA UNIÓ EUROPEA RENYA ESPANYA PER LA SEVA MANCA DE COMPROMÍS EN L’ACOLLIDA DE REFUGIATS

Creiem necessari tornar a parlar de la problemàtica dels refugiats. Europa té un greu problema que no sap resoldre. L'egoisme s'imposa als valors que, almenys fins ara, formaven part de la identitat europea. Els europeus ens sentim avergonyits. El mateix papa Francesc viatja aquesta setmana a Grècia per deixar constància de la manca que hi ha d'actuacions concretes davant aquesta greu problemàtica. I, segons la Unió Europea, en aquest terreny l'actuació espanyola és especialment insuficient.

El País diu en la seva edició: "L'informe que avui presenta la Comissió Europea recorda a Espanya que les promeses que va fer –d'acollir 467 refugiats procedents de Grècia i Itàlia– no les ha complert. Espanya no ha acollit un sol refugiat més, després de les 18 persones que va acollir l'any 2015. La Comissió Europea critica durament aquesta política espanyola i atribueix aquest absolut incompliment de les promeses fetes per Espanya a una clara manca de voluntat del Govern espanyol".

La crua realitat és que, en més de sis mesos, Espanya només ha acollit 18 refugiats procedents d'Itàlia. Aquest incompliment és greu ja que, concretament, van ser dos ministres del Govern d'Espanya –els ministres de l'Interior i el de Relacions Exteriors– els que, en nom del Govern, es varen comprometre a acollir els 467 refugiats esmentats. Per tant, finalment, no han acollit cap refugiat procedent de Grècia ni de Turquia o del Líban. Hi ha pocs països amb pitjors xifres que Espanya en aquesta qüestió. Portugal, que té una població quatre vegades menor que Espanya, ha acollit 181 refugiats.

Aquest segon informe que avui s'ha publicat –sobre l'acolliment de refugiats– i que presenta la Comissió Europea, confirma que, en general, el compromís dels vint-i-vuit països de la Unió Europea, encara que ha millorat lleugerament, segueix sent decebedor. "Els progressos no són satisfactoris", assenyala la Comissió al seu informe.

Brussel·les, per la seva part, diu que els estats membres s'havien compromès a acollir, almenys, 6.000 refugiats, i aquest objectiu no s'ha complert. La Comissió urgeix els estats membres a incrementar amb urgència els esforços per respondre a la greu situació humana que hi ha a Grècia i a preveure el deteriorament que aviat es pot presentar a Itàlia.

L'executiu comunitari subratlla la possibilitat que hagi de prendre mesures, si els estats membres no compleixen amb les seves obligacions i els seus compromisos.

Finalment, l'informe acaba lamentant que alguns països, especialment Espanya, se situïn tan lluny de les seves pròpies promeses, que evidencien, amb claredat, la manca de voluntat política.

Recordem aquests textos, que ja vàrem publicar íntegres la darrera vegada que ens referirem al tema que avui ens veiem en l'obligació de reiterar. Pensem que no cal repetir-los.

Cal recordar l'article 14, que dóna dret als refugiats a cercar asil en qualsevol país.

També aconsellem repassar el llarg i contundent contingut del Punt 505 del Compendi.

Radar Social, 12 d'abril de 2016.

Darrera modificació elDijous, 14 abril 2016 17:11