EL GUIATGE DEL PAPA FRANCESC

Avui La Vanguardia publica un editorial que sota el títol "L'obertura de Francesc" esmenta la importància dels continguts del document Amoris laetitia –la traducció és "L'alegria de l'amor"– que el Papa acaba de fer públic. Creiem que aquest document no es pot ignorar al món d'avui, ja que és especialment important. Per això el proposem com a motiu de reflexió.

Aquesta APP ha apostat per acarar tots els fets i les notícies diàries que proposem com a reflexió amb les Declaracions i les Doctrines ètiques que sempre haurien de presidir qualsevol de les normes legals que regeixin les nostres societats. Com hem constatat, reiteradament, les normes ètiques no sempre es consideren; no hauria de ser així. En el document que avui proposem, el papa Francesc aborda –tot actualitzant-les– diferents problemàtiques socials que no poden ignorar-se en la nostra societat actual.

Diu l'editorial de La Vanguardia: "El papa Francesc anima en el seu document a tenir una vocació integradora. Sense renunciar a la doctrina canònica aporta algunes novetats que defineixen i subratllen l'obertura que conforma la seva trajectòria pastoral i que, per la seva singular transcendència, interessa als creients i també a aquells que no ho són, però que admeten el valor social de l'Església".

El primer que destaquem del que diu el Papa és: "ningú no ha de ser condemnat per sempre, perquè aquesta no és la lògica de l'Evangeli". Encara que el Papa tracta en aquest document, bàsicament, el problema dels divorciats, no es refereix només a ells, "sinó a tothom, en qualsevol situació en què es trobi". El Sant Pare s'atura en aclarir que no tota situació qualificada "d'irregular" significa viure en pecat mortal i "privada de la gràcia santificant", perquè admet que la persona pot estar en condicions que no li permeten obrar de manera diferent, fins i tot coneixent la norma i que, per tant, mereix l'ajuda de l'Església, inclosos els sagraments.

Per començar, el Papa rebutja, molt clarament, condemnar els homosexuals pel fet de ser-ho.

El Papa també aborda –en la seva exhortació apostòlica– el sexe en el si del matrimoni. Diu, en concret: "Déu va crear la sexualitat, que és un regal meravellós per a les seves criatures". La dimensió eròtica de l'amor no s'ha d'entendre com "un mal permès o com un pes que s'ha de tolerar, sinó com un do de Déu que embelleix la trobada dels esposos".

Finalment, del document creiem necessari destacar el paper de la dona en la societat i el necessari alliberament emprès. Després de rebutjar, per descomptat, la violència que s'exerceix en ocasions sobre les dones i qualsevol forma de degradació i de desigualtat social i econòmica, el Papa escriu que: "hi ha qui considera que molts problemes actuals ocorren a partir de l'emancipació de la dona: és una falsedat i una forma de masclisme".

El Papa vol obrir l'Església cap aquells sectors de creients que, per una o altra raó, s'han vist marginats i incompresos. I demana al clergat misericòrdia i amplitud de mires per ajudar a superar els casos difícils i les famílies ferides.

El document Amoris laetitia –L'alegria de l'amor–, tot reiterant la doctrina, com no pot ser d'altra forma, l'actualitza d'acord amb els ensenyaments i la lògica dels evangelis. És, en definitiva, un document important que complementa els continguts de la Doctrina Social de l'Església.

Radar Social, 11 d'abril de 2016.

Darrera modificació elDimecres, 13 abril 2016 10:25