BEURE ALCOHOL. QÜESTIONS QUE CAL CONÈIXER

Avui la nostra APP proposa canviar el tema de reflexió. En lloc de parlar sobre temes d'actualitat social o econòmica, proposem tractar una qüestió referida a la nostra salut, que és quelcom molt important per a les nostres vides. En concret, proposem que es reflexioni sobre les conseqüències que comporta, per a la nostra salut, beure alcohol en excés i, sobretot, saber la manera de preparar el nostre cos si, de tant en tant, prenem alguna copa.

Seguirem, en el tractament del tema, un article acurat publicat per La Vanguardia.

Al nostre país, generalment, bevem massa. Els joves també, i de forma especial. Si se surt un cap de setmana i es pren encara que sigui només una copa, veiem que la cara se'ns posa vermella, el cor s'accelera, tenim mal de cap i una sensació de mareig. És possible que no sigui l'única vegada que ens passi. De fet, probablement ens passarà cada vegada que bevem alcohol.

La reacció que provoca que algunes persones es posin vermelles en beure alcohol s'anomena Alcohol Flush Reaction (AFR), que vol dir "reacció de rubor a l'alcohol", i això passa a més de 500 milions de persones al món. El motiu, segons assenyala l'estudi La genètica de la metabolització de l'alcohol –realitzat per la Universitat d'Indiana– es troba en els nostres gens.

Quan ingerim alcohol el nostre cos activa diferents mecanismes per metabolitzar-lo, segons explica un altre estudi de la divisió de Metabolisme i Efectes a la Salut de l'Institut dels Estats Units d'Abús de l'Alcohol i Alcoholisme, Samir Zakhari.

El procés comença a l'estómac i ve d'un enzim denominat Alcohol Deshidrogenasa (ADH), que s'encarrega d'oxidar l'alcohol i de transformar-lo en acetaldehid, una substància tòxica per al nostre organisme. Després l'acetaldehid passa al fetge i allà un altre enzim – aldehid deshidrogenasa (ALDH2)– trenca les partícules d'acetaldehid, les converteix en acetat i posteriorment en diòxid de carboni i aigua.

Quan l'aldehid deshidrogenasa no funciona, el cos no pot expulsar les substàncies tòxiques de l'alcohol.

Posar-se vermell en beure alcohol i experimentar els símptomes de mal de cap, nàusees i acceleració del ritme cardíac passa –segons l'estudi de la Universitat d'Indiana– perquè un dels passos d'aquest procés falla a causa d'un desordre genètic.

El segon enzim, encarregat de transformar l'acetaldehid en acetat, no funciona, i per tant el nostre cos no pot expulsar la substància tòxica. Aleshores el nostre cos s'omple d'acetaldehid, i això provoca que els vasos sanguinis es dilatin i que la nostra pell es posi vermella.

Un altre estudi que ha arribat a les mateixes conclusions que el de la Universitat d'Indiana assenyala, a més, que existeixen diferències entre les diferents ètnies. La major part de persones que pateixen aquest problema són de l'est de l'Àsia o descendents d'asiàtics.

Si tu formes part d'aquests 500 milions de persones del món a les quals els passa això, el millor que pots fer és no beure alcohol –perquè fins a la data d'avui no hi ha cap manera de combatre'l–. Però com que sabem que és possible que, de vegades, prenguis alguna copa, et donem alguns consells per millorar els símptomes:

1.- Beu amb moderació.

2.- Opta per begudes amb menys quantitat d'alcohol.

3.- Abans de beure menja bé, i acompanya la copa amb algun aliment.

4.- Beu molta aigua i altres begudes sense alcohol.

Radar Social, 7 d'abril de 2016.

Darrera modificació elDimarts, 12 abril 2016 10:13