AMB EL TRACTE QUE ES DÓNA ALS REFUGIATS, EUROPA CONCULCA ELS SEUS PROPIS VALORS FUNDACIONALS

Amnistia Internacional recorda que, a més, és il·legal tornar a Síria les persones que han fugit de la guerra.

Diu La Vanguardia: "Retornats a l'infern d'on volien fugir i on no haurien d'haver tornat mai per la força. Així s'han vist milers de refugiats sirians a Turquia".

Els càlculs d'Amnistia Internacional indiquen que Turquia ha expulsat un centenar de persones gairebé cada dia des de mitjan gener, amb violació de les lleis internacionals, que prohibeixen tornar un refugiat a una zona de guerra. L'informe posa en dubte que –a diferència del que sosté la Unió Europea– Turquia sigui un país segur per als refugiats.

Amnistia Internacional té proves de la devolució de tres nens que estaven sols i d'una dona embarassada de vuit mesos. John Dalhuisen, director d'AI per a Europa i Àsia Central, ha declarat: "La inhumanitat i el volum de les devolucions és realment impressionant".

La Unió Europea tornarà a Turquia els refugiats que han entrat per Grècia i Turquia rebrà a canvi ajuts per valor de 6.000 milions d'euros i avantatges polítics, com la represa de les negociacions per a l'ingrés a la Unió Europea i l'alliberament de visats a partir de l'estiu a l'espai Schengen. Amnistia considera que Turquia utilitza els refugiats amb finalitats polítiques.

El senyor John Dalhuisen –esmentat abans – diu: "En la seva desesperació per segellar les fronteres, els líders de la Unió Europea fan fet cas omís deliberadament dels fets més simples. Turquia no és un país segur per a les persones refugiades sirianes i cada dia és una mica menys segur per a ells".

El darrer divendres, sense anar més lluny, l'Observatori Sirià per als Drets Humans va donar la notícia que, en els últims quatre mesos, la guàrdia fronterera turca ha matat almenys 16 refugiats sirians –entre els quals tres nens– que provaven de travessar la frontera. El diari londinenc The Times titulava també divendres passat que "Turquia dispara a matar quan els refugiats travessen la frontera".

El fet és que a partir d'avui –dilluns 4 d'abril– seran retornats a Síria tots aquells refugiats que no hagin demanat asil a Grècia o no se'ls hagi concedit. Amnistia Internacional assegura que hi ha molts refugiats amagats a Turquia, amb por que els forcin a tornar a Síria.

També és evident i constitueix una vergonya per al món civilitzat en general, i per a la Unió Europea en particular, que es faci un pacte –molt ben retribuït econòmicament– amb Turquia perquè des d'allà s'incompleixin i violin totes les lleis internacionals –per cert, també les turques– que prohibeixen tornar un refugiat a una zona de guerra.

Per cert, no solament s'incompleixen les lleis internacionals, sinó també, i greument, la Declaració Universal dels Drets Humans, que recordem, en el seu article 14.1 diu: "En cas de persecució, tota persona té dret a cercar asil en altres països i a beneficiar-se'n".

Igualment s'incompleix l'altre codi moral i ètic de referència com és la Doctrina Social de l'Església, que hi dedica un llarg punt del Compendi, que no reproduïm atesa la seva extensió i, sobretot, perquè ja va ser consignat, íntegrament, en ocasió d'un fet anterior que analitzàrem, referit també als refugiats.

Cal recordar, una vegada més, que tots els països que signaren la Declaració Universal dels Drets Humans tenen l'obligació legal –a més de la moral– de complir-lo. En aquest sentit, cal deixar constància que tots els països que formen part de la Unió Europea el varen signar i, ara, l'incompleixen. No és just ni seriós.

Punt final de la redacció de Radar Social:

Els valors en què es fonamentava la creació de la Unió Europea s'ignoren de ple, així com també s'ignoren les lleis internacionals. Per això diem que, amb aquesta actuació, es cau en la indignitat moral i política.

Radar Social, 4 d'abril de 2016.

Darrera modificació elDimecres, 06 abril 2016 09:35