L’ESCLAVITUD SEGUEIX EXISTINT EN PLE SEGLE XXI

Avui El País publica la denúncia que fa Amnistia Internacional respecte als abusos –mereixen tots els qualificatius negatius que puguem imaginar– que pateixen els treballadors que construeixen l'estadi Jalifa de Doha, on han de tenir lloc els principals partits del Mundial de Futbol previst per a l'any 2022. Creiem que aquest fet mereix reflexió, ja que no es pot oblidar la gran responsabilitat que té la comunitat internacional permetent aquesta pervivència d'esclavitud.

Segons denuncia avui l'ONG Amnistia Internacional, els treballadors que construeixen l'estadi internacional Jalifa de Doha per al Mundial de Futbol que ha de tenir lloc l'any 2022 pateixen abusos sistemàtics. Viuen en condicions miserables i, en alguns casos, ni tan sols poden sortir del país després que les empreses que els han contractat els hagin requisat els passaports. Aquest tractament miserable que es dóna als treballadors immigrats succeeix amb la sorprenent indiferència de la FIFA, dels organismes internacionals i de la comunitat internacional.

A Qatar, i també en altres països del Golf, hi ha l'anomenada kafala –legislació laboral basada en el "patrocini"–, que impedeix als treballadors canviar de treball o sortir del país sense el permís de l'empresa on treballin. Resta clar que això representa establir una nova esclavitud en ple segle XXI.

Amnistia Internacional reclama a la FIFA i a les empreses patrocinadores del Mundial com COCA-COLA, ADIDAS o McDONALD'S –i a la mateixa comunitat internacional– que pressionin perquè es posi fi a aquesta situació inhumana. El secretari general d'Amnistia Internacional ha dit: "Si la nova direcció de la FIFA és seriosa no pot permetre que el seu esdeveniment futbolístic més important –com és un campionat mundial– tingui lloc en estadis construïts abusant i maltractant els treballadors immigrants".

La nova direcció del màxim òrgan del món del futbol, amb el senyor Gianni Infantino com a nou president, té l'obligació –i ha de sentir la pressió– d'assegurar que Qatar ofereixi als treballadors unes condicions de treball que siguin humanes, i això s'ha de produir abans que la construcció arribi al punt àlgid de les obres, cosa que es produirà l'any 2017. En un comunicat oficial recent, aquest organisme, que té la seu a Zuric, ha subratllat que urgirà les autoritats de Qatar perquè duguin a terme totes aquelles actuacions que siguin necessàries per convertir en preceptes legals tots els projectes que han presentat per modificar la legislació laboral ara vigent en aquest país asiàtic, i que sigui sota aquesta nova regulació laboral que es realitzin les obres del mundial.

En les obres de construcció dels estadis en què se celebrarà el campionat del món hi treballen en l'actualitat 5.100 persones, xifra que s'haurà de multiplicar per més de set en els propers dos anys per poder construir tot allò que tenen previst fer.

Nota final de la redacció de Radar Social:

Si es considera que la Declaració Universal dels Drets Humans diu en el seu article quatre que "ningú serà sotmès a esclavitud o servitud; l'esclavitud és prohibida en totes llurs formes" i es té present que tots els països que formen part de les Nacions Unides tenen l'obligació legal de complir i de fer complir la Declaració, resulta escandalós tot el que succeeix a Qatar en aquest moment, amb el silenci de mig món.

No cal que deixem constància del que –respecte al tema d'avui– diu la Doctrina Social de l'Església, ja que des del punt primer del Compendi, i fins a l'últim, es condemna qualsevol forma d'esclavitud, de maltractament humà i d'ofensa a la dignitat i als drets –de qualsevol naturalesa– que tingui una persona.

Radar Social, 31 de març de 2016.