LA DESIGUALTAT I LA POBRESA S’HAN INSTAL·LAT A LA SOCIETAT ESPANYOLA

Aquest tema ja l'hem tractat en alguna ocasió. Però un article del catedràtic d'Economia de la Universitat de Barcelona –i president del prestigiós Cercle d'Economia– ens dóna nous continguts que mereixen reflexió.

Diu el professor Costas: "L'augment de la desigualtat i la pobresa a Espanya segueix caient al si de la nostra societat, sense que sorgeixi cap acció efectiva dels poders públics per afrontar-la. El risc que tenim és que ens deixem arrossegar per l'imperatiu d'una fatalitat inevitable. Però la comparació amb altres països europeus assenyala que la desigualtat instal·lada a Espanya té remei".

Tant les estadístiques oficials europees, sobre distribució de la renda i condicions de vida, com els informes privats i associacions cíviques com Càritas demostren que el problema que tenim té característiques especifiques espanyoles. En concret, tres:

Primer.- Espanya és actualment un dels països més desiguals d'Europa, i aquesta desigualtat creix des de 2008.

Segon.- Espanya és un dels països que més ha augmentat la desigualtat des de l'inici de la crisi.

Tercer.- En la major part dels països europeus la desigualtat s'ha reduït durant la crisi. A Espanya ha crescut.

Quines poden ser les causes d'aquesta anòmala singularitat espanyola? Doncs que la desigualtat ha afectat la part de la societat més feble, la que té menys renda, que ha vist disminuir els seus ingressos des de 2008 amb una intensitat major que a qualsevol altre país europeu. La crisi no ha afectat tant les classes amb major renda.

Què ens pot explicar la major caiguda d'ingressos i l'augment de llars pobres a Espanya durant els anys de crisi? Especialment dos factors: per una banda el mal funcionament de l'economia, i per l'altra el mal funcionament de les polítiques socials i fiscals.

La major intensitat i durada de la recessió espanyola ha tingut efectes socials molt greus. La caiguda dels salaris ha tingut lloc, especialment, a les llars amb menor renda, i, alhora, l'atur de llarga durada ha afectat les mateixes llars. Com més llarga és una recessió més augmenta l'atur.

Per empitjorar les coses, el mal funcionament de les polítiques socials ha fet més forta la situació de crisi i de l'atur. La baixa en la cobertura de l'atur ha deixat les llars sense salaris i també sense ajudes socials. A més les retallades de l'austeritat han afectat novament les mateixes llars, i s'ha arribat a la retallada de beques –d'estudi i de menjador– per a joves i nens d'aquestes llars. Per una altra banda, les polítiques fiscals –segons la Fundació Alternatives– han protegit relativament bé les classes benestants i mitjanes, però han deixat abandonats els més humils. És a dir, el món a l'inrevés.

Què cal fer en aquesta situació? El fet que la desigualtat espanyola vingui per l'augment de la pobresa de la gent més humil farà més difícil afrontar-la. Això sembla contradictori, però té una explicació: la desigualtat, quan arriba a la gent amb major renda o a les classes mitjanes, genera més pressió per actuar. Però els pobres no tenen veu pròpia. La riquesa s'exhibeix, però la pobresa s'amaga i es transforma en una malaltia social asimptomàtica, almenys per algun temps.

Però no hauríem d'esperar que la pobresa es converteixi en una malaltia social crònica. Tindria conseqüències. Cal actuar abans.

Nota final de la redacció de Radar Social:

Considerem que, si no es prenen mesures per afrontar degudament aquesta situació, la cohesió i la vertebració social es veuran fortament afectades. D'altra banda, cal recordar que les polítiques socials a Espanya incompleixen tant la Declaració Universal dels Drets Humans com la Doctrina Social de l'Església –que Espanya té l'obligació de complir–. (Radar Social ja ha publicat anteriorment els articles de la primera i els punts del Compendi de la segona que en aquesta situació en resten afectats).

Ens preguntem, finalment: què espera el Govern espanyol per canviar unes polítiques –que afecten a més totes les altres administracions públiques– que ens porten al desastre?

Radar Social, 29 de març de 2016.

Darrera modificació elDijous, 31 Març 2016 13:54