AVUI NO ENS PODEM SENTIR ORGULLOSOS DE SER EUROPEUS

La Unió Europea s'ha construït inspirada en valors morals que la feia singular: benestar, drets humans –no s'aplica, per exemple la pena de mort– i legislacions solidàries. L'Europa dels valors que, en el transcurs de dècades, ha conduït la construcció d'un dels projectes més admirats del món –com és la Unió Europea– ha "abaixat la persiana", copiant el títol d'un diari.

Ahir els dirigents europeus es van avenir amb Turquia –a qui han delegat bona part de les pròpies obligacions d'asil– a un acord que significa una ruptura amb la tradició i els valors en què es basa la construcció de la Unió Europea. El pragmatisme a curt termini s'ha imposat als valors morals que inspira Europa. Es tracta d'una traïció als seus valors fundacionals: amb l'acord, romandran les reixes, els camps de refugiats, els nens deambulant a cap part, etc. És així com volem la nostra Europa? Evidentment NO.

En què consisteix l'acord amb Turquia?: "Tots els emigrants irregulars –denominació en la qual la Unió Europea inclou també els siris i tots els que fugen de la guerra i el terrorisme– seran retornats a Turquia". A més, la que s'ha anomenat "directiva de procediment d'asil" contempla la possibilitat de retornar a un sol·licitant d'asil al país on va rebre la primera protecció – Turquia en aquest cas–. La Unió Europea també es compromet a assumir un asilat siri procedent de Turquia per cada persona de la mateixa nacionalitat que se li reexpedeixi. Aquest principi "d'un per un", ha estat condemnat ràpidament amb duresa pels organismes de les Nacions Unides, per Human Rights Watch, per Metges sense Fronteres, per Amnistia Internacional, etc.

Però a més de tot això, deixar aquest "treball brut" en mans de Turquia és una paradoxa, ja que Turquia no compleix els criteris mínims en matèria de "drets humans". Els tics autoritaris del règim turc van augmentant dia a dia: la darrera setmana va confiscar el diari de major circulació, i en tres dies ha canviat radicalment la seva línia editorial. Turquia ofereix un marc molt irregular de protecció internacional.

L'ACNUR –Agència de les Nacions Unides dedicada als que cerquen asil– ha manifestat la seva preocupació per un pacte, Europa-Turquia, que permetrà expulsar a gran escala tots els estrangers arribats a les illes gregues. "Estic molt preocupat per l'acord" ha dit l'Alt Comissionat, Filippo Grandi. Ha anat d'immediat al Parlament Europeu, on ha declarat que "no es pot signar cap acord que no salvaguardi les garanties que tenen els refugiats, segons assenyala el dret internacional". Més rotund encara, el representant europeu de l'ONU deia: "Un acord que sigui l'equivalent a un retorn en bloc dels individus que són en un país a un tercer país no està d'acord amb la legislació europea ni amb la legislació internacional". En definitiva, avui no és un bon dia per a aquells que ens sentim europeus.

Article 3.- "Tota persona té dret a la vida, a la llibertat i a la seva seguretat".

Article 14.- "En cas de persecució, tota persona té dret a cercar asil en altres països i a beneficiar-se'n".

Punt 505 del Compendi.- "El principi d'humanitat, inscrit en la consciència de tota persona i poble, comporta l'obligació de protegir la població civil dels efectes de la guerra. El mínim de protecció de la dignitat de tot ésser humà, garantit pel dret humanitari internacional, massa sovint és violat en nom d'exigències militars o polítiques, que mai no haurien de prevaler per sobre del valor de la persona humana. S'adverteix avui la necessitat de trobar un nou consens sobre els principis humanitaris i de reforçar-ne els fonaments per impedir que es repeteixin les atrocitats i els abusos" ... "una categoria particular de víctimes de la guerra és la dels refugiats, obligats pels combats a fugir dels indrets on viuen habitualment, fins a trobar protecció en països diversos d'aquells en què van néixer. L'Església els és propera, no tan sols amb la presència pastoral i amb el socors material, sinó també amb el compromís de defensar la seva dignitat humana. La sol·licitud pels refugiats ha d'empènyer a refermar i subratllar els drets humans reconeguts universalment, i a demanar que també a ells se'ls respectin".

Radar Social, 9 de març de 2016.

Darrera modificació elDilluns, 14 Març 2016 13:17