La innovació en l'economia

En diferents ocasions aquesta redacció ha proposat tractar i analitzar les actuacions que els diferents països –i sobretot el nostre– duen a terme per cercar i assolir la innovació tecnològica i, en conseqüència, millorar la investigació en R+D+i a tots els nivells productius. En un món com l'actual, no es pot anar econòmicament endavant sense això. Catalunya no serà el país de qualitat que volem si no se situa a la primera línia de la recerca i de la innovació.

Avui proposem l'anàlisi i la reflexió sobre el balanç que ahir va presentar l'Oficina Europea de Patents en fer el balanç de les sol·licituds de patents presentades l'any 2015.

Diu La Vanguardia: "Aconseguir una economia basada en la innovació és un repte dels països desenvolupats a fi de garantir un creixement de qualitat, i en aquest sentit el nombre de patents és un termòmetre que ens assenyala on som".

De les dades que dóna l'Oficina Europea de Patents se'n pot fer una lectura lleugerament optimista. Els 28 països de la Unió Europea van presentar 67.598 sol·licituds de patents, el darrer any 2015, quantitat que és superior a les presentades l'any 2014. D'aquestes sol·licituds 1.527 corresponen a Espanya; la xifra creix després de dos anys d'anar a la baixa. Les empreses de Catalunya s'emporten el 34% de les sol·licituds espanyoles, percentatge que està molt per sobre de la resta de comunitats autònomes, i alhora també presenten un percentatge de creixement anual (5,75%) que és superior al global espanyol, que va ser del 3,8% (sense Catalunya el 3%).

Per sectors, els més innovadors van ser el de les tecnologies mèdiques, seguit de les comunicacions digitals i de tecnologies de la computació. Segueixen energia, transport, medició, química fina orgànica, motors i turbines, biotecnologia i farmàcia.

Si s'analitza el nombre de patents sol·licitades per cada país en relació amb la seva població, el país més innovador és Suïssa, amb una ràtio de 873 patents per habitant, seguida per Holanda (419) i Suècia (392). Alemanya és la sisena (307), el Japó el novè (169), Israel l'onzè (137), els EUA el 24è (133) i després Korea (130). Espanya té el lloc 24 (32 patents per habitant) i està darrere d'Irlanda, del Regne Unit, d'Itàlia o d'Eslovènia.

Analitzar la evolució anual del nombre de patents que cada país presenti a l'Oficina Europea de Patents serà cada vegada més important i de major utilitat per poder valorar, de forma adequada, el grau d'innovació que cada país vagi assolint en cada moment econòmic, cosa que serà necessària a fi d'encarar degudament el futur. Sense innovació no hi haurà creixement econòmic, i la xifra inadmissible d'atur que tenim actualment no baixarà, sinó que, al contrari, més aviat tindrà tendència a créixer més; per això mateix, la qualitat de vida anirà a pitjor.

Article 26.1.- "Tota persona té dret a l'educació. L'ensenyament tècnic i professional es posarà a l'abast de tothom i l'accés a l'ensenyament superior serà igual per a tots en funció dels mèrits respectius".

Article 28.- "Tota persona té dret a un ordre social i internacional en què els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració puguin ser plenament efectius".

Doctrina Social de l'Església.

Punt 179 del Compendi.- "Els nous coneixements tècnics i científics s'han de posar al servei de les necessitats bàsiques de l'home, per tal que es pugui incrementar gradualment el patrimoni comú de la humanitat".

Punt 289 del Compendi.- "La capacitat projectiva d'una societat orientada al bé comú i projectada al futur es mesura també, i sobretot, a partir de les perspectives de treball que és capaç d'oferir".

Punt 456 del Compendi.-"L'home, avui, especialment per mitjà de la ciència i de la tècnica, ha estès i estén contínuament el seu domini sobre quasi tota la naturalesa".

Radar Social, 4 de març de 2016.

Darrera modificació elDijous, 10 Març 2016 11:55