Una nova pobresa femenina

Avui els mitjans de comunicació van plens de notícies, comentaris i articles sobre el debat d'investidura d'ahir al Congrés de Diputats. No hi entrarem. De qualsevol manera, hi ha aspectes morals i ètics que potser convindria analitzar. Ho deixarem, en tot cas, per a més endavant.

Per avui, proposem reflexionar sobre un tema que hauria d'encarar-se sense dilació, ja que forma part dels continguts de la Declaració Universal dels Drets Humans, que a Espanya haurien de ser d'obligat compliment. I de vegades no ho són. També la Doctrina Social de l'Església es refereix a aquesta qüestió. Tractem, en aquest sentit, de les dades recollides a l'Indicador d'Igualtat de Gènere de Catalunya, publicades ahir.

La Vanguardia, com a resultat de l'Indicador esmentat en la nota de la redacció de Radar Social, ens diu: "El risc de pobresa de les dones que treballen ha augmentat considerablement en l'última dècada i supera amb escreix el dels homes". L'any 2015, la taxa de pobresa entre les dones ocupades era del 13,1%, mentre que en l'ocupació masculina era del 10,5%. La Cambra de Comerç de Barcelona, en relació amb aquestes dades, va alertar ahir que "detecta una nova pobresa femenina" protagonitzada per dones amb formació que quan arriben al mercat de treball reben discriminacions salarials respecte dels homes i unes condicions laborals pitjors, situacions que encara s'agreugen més després de la maternitat".

Segons la directora de l'observatori Dona, Empresa i Economia de la Cambra, aquest risc de pobresa amenaçava, fins fa poc, les dones sense formació, però ara s'ha estès també a les que tenen titulació acadèmica. L'absència de baixa paternal, les reduccions de jornada, la menor contractació, els llocs de treball a temps parcial i la bretxa salarial les deixen en una situació que pot acabar –segons la directora–en l'expulsió del mercat.

Les conclusions de l'observatori no són gaire encoratjadores, ja que "s'ha perdut una dècada en l'aprofitament del talent femení al mercat laboral i s'ha frenat la reducció de les desigualtats de gènere. En alguns aspectes els avenços són una mica més ràpids, però en general l'anàlisi és negativa".

Tot això comporta que en una situació d'atur les prestacions són i seran més baixes, i passa el mateix amb les pensions. La reducció de la desigualtat, segons l'informe, "hauria de ser un procés natural que comencés per la formació, continués pel mercat laboral i desemboqués en els àmbits econòmics i polítics".

1.- Declaració Universal dels Drets Humans

Article 2.- "Tothom té tots els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració, sense cap distinció de sexe...".

Article 23.1.- "Tota persona té dret al treball, a la lliure elecció de la seva ocupació, a condicions equitatives i satisfactòries de treball, i a la protecció contra l'atur".

Article 23.2.- "Tota persona, sense cap discriminació, té dret a salari igual per igual treball".

Punt 145 del Compendi.- "Tan sols el reconeixement de la dignitat humana pot fer possible el creixement comú i personal de tots. Per afavorir un creixement semblant cal assegurar efectivament condicions d'igualtat d'oportunitats entre l'home i la dona".

Punt 295 del Compendi.- "La persistència de moltes formes de discriminació ofensives de la dignitat i vocació de la dona en l'àmbit del treball és deguda a una llarga sèrie de condicionaments penalitzadors de la dona, que ha estat i encara és falsificada en les seves prerrogatives, sovint marginada. La urgència d'un reconeixement efectiu dels drets de les dones en el treball es copsa especialment en els aspectes de la retribució, l'assegurança i la previsió".

Radar Social, 3 de març de 2016.

Darrera modificació elDilluns, 07 Març 2016 11:02