Les màquines que curen però que no consolen

El director de La Vanguardia, en la seva edició d'avui, fa referència a la quantitat d'aplicacions que es presenten al Mobile World Congress sobre aspectes de la nostra salut; des d'apps que permeten dur a terme a casa, amb un dispositiu addicional, un electrocardiograma per descobrir si tot funciona bé al nostre cor fins a altres aplicacions que es presenten. El cost de la sanitat és molt elevat –un 40% del pressupost de la Generalitat–, i per tant resulta evident que la nova tecnologia pot contribuir a rebaixar aquesta factura en un futur immediat. La prevenció de malalties i la disminució d'ingressos hospitalaris, gràcies a l'assistència robotitzada, facilitarà viure més anys sense que la sanitat pública s'arruïni. És clar que sempre es necessitarà que tota la informació sigui processada correctament per un metge.

Per una altra banda, en la mateixa edició de La Vanguardia s'explica que els metges catalans celebraran pròximament un congrés en què debatran el maneig de les tecnologies, així com també els conflictes deontològics que comporten tant les noves tecnologies com les visites en línia en la relació metge-pacient. La notícia explica que "en l'últim examen MIR, una de les preguntes mostrava una situació nova per a la professió: una jove de 15 anys atesa a urgències li preguntà al metge que l'atenia i amb qui havia establert una bona relació: 'puc agregar-lo al meu Facebook?'". El president del Col·legi de Metges de Barcelona, Dr. Jaume Padrós, diu: "Les xarxes, les noves tecnologies de la informació, ens estan condicionant d'una manera diferent la relació metge-pacient i hem de revisar i repensar com fer-ho bé". El director de La Vanguardia acaba l'editorial dient: "Les relacions entre metges i pacients estan sent condicionades per la tecnologia, amb tot el que té de bo i de dolent. Moisès Broggi, un metge savi, va declarar al final de la seva vida: 'La medicina és art i ciència. Abans era tot art, ara és ciència. Però la ciència resulta freda, són màquines. I les màquines curen, però no consolen'".

Nota de la redacció de Radar Social:

Aquesta frase del Dr. Broggi és la que posem a reflexió. En tot moment, però sobretot en moments de debilitat, és quan més es necessita el consol, la tendresa, la compassió, la mà amiga – diguem-li com vulguem–. La tècnica és necessària però molt insuficient. Això val per a la medicina, però és aplicable a qualsevol actuació social que atén gent en situació de debilitat. Sense "ànima", sense "estimació", sense "consol" qualsevol actuació resta lluny de ser suficient. Per això avui posem aquest tema a reflexió.

Doctrina Social de l'Església.

Punt 207 del Compendi.- "Cap legislació, cap sistema de regles o de pactes aconseguirà persuadir els homes i els pobles a viure en la fraternitat, cap argumentació podrà superar la crida de la caritat. Tan sols la caritat pot plasmar l'actuació social".

Punt 527 del Compendi.- "L'acció pastoral de l'Església en l'àmbit social ha de testimoniar sobretot la veritat sobre l'home. L'acció social dels cristians s'ha d'inspirar en el principi fonamental de la centralitat de l'home. De l'exigència de promoure la identitat integral de l'home brolla la proposta d'aquells grans valors que presideixen una convivència ordenada i fecunda: veritat, justícia, amor, llibertat".

Punt 582 del Compendi.- "Per fer la societat més humana, més digna de la persona, cal revalorar l'amor en la vida social, convertint-lo en la norma constant i suprema de l'acció". "No es poden regular les relacions humanes únicament amb la mesura de la justícia". "L'amor és la forma més elevada i més noble de relació dels éssers humans entre ells. L'amor haurà d'animar tots els sectors de la vida humana". "El Magisteri recomana vivament la solidaritat perquè és capaç de garantir el bé comú, ajudant al desenvolupament integral de les persones: la caritat fa veure en el proïsme un altre tu mateix".

Radar Social, 25 de febrer de 2016.