El dret a la vida

El papa Francesc demana als líders catòlics de no aplicar la pena de mort el 2016

Avui els mitjans de comunicació fan referència a la petició que el Papa feia ahir després de resar l'Àngelus. No és la primera vegada que el Papa parla d'aquest tema; ell és insistent en els seus missatges. La seva oposició a la pena de mort –i també a la cadena perpètua– ja la va expressar el setembre passat en el discurs que va pronunciar davant el Congrés dels Estats Units. Ahir va afegir-hi una petició especial als governants catòlics: una moratòria en l'aplicació de la pena capital "aquest any sant extraordinari de la Misericòrdia".

Segons La Vanguardia, el papa Francesc va aprofitar ahir la cita dominical per referir-se al congrés internacional que organitza la Comunitat de Sant'Egidio, sota el títol "Un món sense pena de mort". En aquest simposi hi participen els ministres de Justícia de Sud-àfrica, Cambodja, Sierra Leone, Rwanda i Sri Lanka, països que en els últims anys han abolit la pena de mort.

Segons el Papa, suposa "un senyal d'esperança que la pena capital trobi cada vegada més rebuig al món, ja que no es veu com a instrument de legítima defensa social". "Les societats modernes tenen, en efecte, la possibilitat de reprimir eficaçment el crim sense suprimir de manera definitiva la possibilitat de redempció a qui l'ha comès". El problema ha de ser emmarcat dins l'òptica d'una justícia penal que sigui cada vegada més conforme a la dignitat de l'home, amb el disseny de Déu sobre ell i amb una justícia penal oberta a l'esperança de reinserció en la societat". "El manament de 'no mataràs' té un valor absolut tant per a l'innocent com per al culpable"; "el Jubileu de la Misericòrdia és una ocasió propícia per promoure una vegada més el respecte a la vida". "També el criminal manté inviolable el dret a la vida, do de Déu".

Finalment, el Papa va fer una crida "a la consciència dels governants perquè s'arribi a un consens internacional per abolir el càstig màxim. Tots els homes de bona voluntat, no només els cristians, són cridats tant a posar fi a la pena capital com a millorar les condicions carceràries".

1.- Declaració Universal dels Drets Humans.-

Article 3.- "Tota persona té dret a la vida, a la llibertat i a la seva seguretat".

Article 5.- "Ningú serà sotmès a tortures ni a penes o tractes cruels, inhumans o degradants".

Article 30.- "Res en aquesta Declaració no podrà interpretar-se en el sentit que doni cap dret a un Estat a realitzar actes que tendeixin a la supressió de qualsevol dels drets i llibertats que s'hi enuncien".

2.- Doctrina Social de l'Església.-

Punt 405 del Compendi.- "L'Església veu com un senyal d'esperança l'aversió cada vegada més estesa de l'opinió pública a la pena de mort, en vista de les possibilitats de què disposa una societat moderna per reprimir eficaçment el crim de maneres que, alhora que converteixen en inofensiu el qui l'ha comès, no li sostreuen definitivament la possibilitat de redimir-se; els mètodes incruents de repressió i de càstig són preferibles ja que responen millor a les condicions concretes del bé comú i estan més d'acord amb la dignitat de la persona humana. L'aversió creixent de l'opinió pública a la pena de mort i les diverses provisions amb vista a la seva abolició, o a la suspensió de la seva aplicació, constitueixen manifestacions visibles d'una més gran sensibilitat moral".

3.- Aportació de la redacció de Radar Social:

A més del que resta exposat, cal tenir present que no són estranys els casos de sentències no ajustades a la realitat ni a la veritat. Els mitjans de comunicació, periòdicament, reflecteixen casos d'aquests que demostren la injustícia de les sentències. És a partir d'aquestes que s'han executat moltes persones que eren innocents.

Radar Social, 22 de febrer de 2016.

Darrera modificació elDimecres, 24 Febrer 2016 10:38