La identitat com a valor central d'una societat

La crònica de la visita del papa Francesc a Mèxic –i en concret la seva presència ahir a Chiapas– dóna una molt bona oportunitat per reflexionar sobre la importància central que la identitat té en la cohesió social i en la vertebració d'un país o d'una societat. Per tant, també de la cohesió i vertebració de les persones. Per això la proposem.

Ahir el Sant Pare va visitar l'estat més pobre de Mèxic, Chiapas. El Papa es va acostar a les comunitats indígenes. La Vanguardia diu que "Triar la regió on fa dues dècades es va aixecar en armes el moviment zapatista és un altre gest en la línia del que aquest Papa sap fer més bé: posar el dit a la nafra". Cal recordar, en aquest sentit, que l'u de gener de 1994 un grup d'encaputxats encapçalats pel subcomandant Marcos va prendre l'Ajuntament de San Cristóbal de las Casas durant unes hores per denunciar la misèria indígena i va sorprendre al món.

La homilia del Papa, davant una majoria indígena de 100.000 fidels, en un centre esportiu de San Cristòbal de las Casas –la capital de Chiapas– podria estar subscrita pels jesuïtes assassinats a El Salvador o pel claretià català Pere Casaldàliga, que morirà al Brasil envoltat pels més pobres. El Papa, en el seu llenguatge, sempre directe, reconeixia sense embuts el patiment indígena: "Moltes vegades, de manera sistemàtica i estructural, els seus pobles han estat incompresos i exclosos de la societat. Alguns han considerat inferiors els seus valors, les seves cultures i les seves tradicions. D'altres, marejats pel poder, els diners i les lleis del mercat, els han desposseït de les seves terres o han realitzat accions que les contaminaven" ... "De moltes maneres han intentat anestesiar-nos l'ànima, de moltes formes han pretès ensopir i adormir la vida dels nostres nens i joves amb la insinuació que no pot canviar res o que són somnis impossibles".

El Papa també va fer un al·legat ecologista: "Quina tristesa! Quin bé que ens faria a tots fer un examen de consciència i aprendre a dir: Perdó! Perdó, germans! El món d'avui, desposseït per la cultura del descart, us necessita" ... "El desafiament ambiental que vivim i les seves arrels humanes ens impacten a tots i ens interpel·len. Ja no podem fer-nos els sords davant una de les crisis ambientals més grans de la història".

Comentari de la redacció de Radar Social:

Aquestes paraules del Papa també tenen sentit a casa nostra. En molts mitjans de comunicació –en diferents llocs d'Espanya– el menysteniment a la cultura, a la llengua i a les tradicions catalanes és constant. El sentiment "imperialista", que desprenen, cerca afeblir la nostra identitat. Saben el que fan, ja que un país amb identitat afeblida sempre resta residualitzat i és fàcil de dominar.

Article 29.1.- "Tota persona té deures envers la comunitat, ja que només en aquesta li és possible el lliure i ple desenvolupament de la seva personalitat".

Punt 157 del Compendi.- "El camp dels drets de l'home s'ha estès als drets dels pobles i de les nacions".

Punt 435 del Compendi.- "La dimensió cultural adquireix un gruix particular com a punt de força per la resistència als actes d'agressió o a les formes de domini que condicionen la llibertat d'un país: la cultura constitueix la garantia de conservació de la identitat d'un poble, expressa i promou la seva sobirania espiritual".

Punt 558 del Compendi.- "Les cultures de les diverses nacions són, en el fons, altres tantes maneres d'afrontar la qüestió sobre el sentit de l'existència personal".

Radar Social, 16 de febrer de 2016.

Darrera modificació elDijous, 18 Febrer 2016 20:30