Màxima expectació davant el possible descobriment d'ones gravitatòries

Avui tots els mitjans de comunicació estan pendents d'aquesta notícia. Científics de l'experiment LIGO –LIGO treballa amb una teranyina de tecnologia punta, amb fils de llum làser que es troben amb dos detectors separats per 3.000 quilòmetres de distància– han convocat per a avui 11 de febrer una roda de premsa per "aportar una actualització en la recerca d'ones gravitatòries". L'anunci ha creat una gran expectació en la comunitat científica, que espera la confirmació del descobriment d'aquestes ones, fet que suposaria una revolució en l'astronomia i en el coneixement de l'Univers.

Aquest fenomen va ser la darrera predicció que sobre l'Univers va fer Albert Einstein –conegut com el savi més important que hi ha hagut mai– relacionada amb la seva "Teoria General de la Relativitat". És una predicció que fins ara ningú ha pogut demostrar. Tot assenyala que ara –després de cent anys– podria estar a punt de confirmar-se. Hi ha rumors, des de fa mesos, entre els cercles d'astrofísics. També algunes revistes especialitzades han fet referència a aquest suposat descobriment. El destacat físic Lawrence Krauss informà per Twitter, el darrer mes de setembre, que tenia indicis de la detecció d'ones gravitatòries –corbes en l'espai-temps generades pels fenòmens més violents del cosmos–. Fins ara aquests fenòmens han succeït tan lluny que les ones que produeixen són indetectables quan arriben a la Terra

Per una altra banda, en un correu electrònic, el dia 3 d'aquest mateix mes el també físic Clifford Burgess deia que les ones procedien de la fusió de dos forats negres de 29 i 36 masses solars. De tot plegat, aquest dijous se n'espera la confirmació o l'aclariment.

Einstein va predir que qualsevol massa que experimenti una acceleració ha de crear ones extremadament dèbils, que només poden ser detectades amb detectors ultrasensibles com són els que s'utilitzen en l'experiment LIGO.

Som, per tant, davant d'un dels descobriments científics més importants. La humanitat guanyaria un coneixement més profund del cosmos gràcies a aquestes ones. Fins ara l'única guia en el cosmos ha estat la llum. Les ones de gravetat permetrien escoltar per primera vegada el so de l'Univers, que Einstein va predir fa cent anys.

Avui a partir de les 16.30 h, hora de la Península, per mitjà de diverses rodes de premsa simultànies, coneixerem on som i si les expectatives generades tenen confirmació.

Punt 179 del Compendi.- "Els nous coneixements tècnics i científics s'han de posar al servei de les necessitats bàsiques de l'home, per tal que es pugui incrementar gradualment el patrimoni comú de la humanitat".

Punt 457 del Compendi.- "Els resultats de la ciència i de la tècnica són, en si mateixos, positius" ... "Les victòries de la humanitat són signe de la grandesa de Déu i fruit del seu projecte inefable" ... "Com més creix la potència dels homes, més àmpliament s'estén la responsabilitat tant de les persones com de les comunitats" ... "Com a creients en Déu, que ha jutjat "bona" la natura creada per Ell, gaudim dels progressos tècnics que l'home amb la seva intel·ligència aconsegueix de realitzar".

Punt 554 del Compendi.- "La cultura és allò pel qual l'home esdevé més home, "és" més, accedeix més a l'"ésser".

Radar Social, 11 de febrer de 2016.

Darrera modificació elDilluns, 15 Febrer 2016 17:56