La problemàtica de l'atur a començaments del 2016

És sabut que l'atur és el problema més important que, des de fa uns anys, tenim. Sense resoldre aquest problema la nostra societat no podrà tenir qualitat, ni disminuiran les desigualtats econòmiques que hi ha en el seu si, ni el país gaudirà de qualitat.

Avui tots els mitjans de comunicació reflecteixen l'enquesta de població activa corresponent al darrer trimestre de 2015. L'atur ha seguit baixant i en el conjunt de l'any 2015 s'han creat 525.100 llocs de treball. Aquesta xifra és conseqüent amb el ritme de creixement de l'economia, que ha estat d'al voltant del 3,2%. Però aquest fet no pot amagar les greus carències que encara hi ha, ja que la batalla contra l'atur no s'ha guanyat. En concret:

La taxa d'atur està en el 20,9%. Aquesta realitat per si mateixa ha d'obligar a la prudència, i per tant cal seguir tenint tota l'atenció posada en les actuacions que siguin necessàries per rebaixar substancialment aquesta taxa.

Cal considerar com a dada molt negativa que la població activa s'hagi reduït en els darrers 12 mesos en 153.200 persones –la població activa és la gent que treballa o està apuntada a l'atur, cercant feina–.

A finals de 2015 hi havia a l'Estat espanyol 1.556.600 llars amb tots els seus membres a l'atur.

L'atur de llarga durada segueix sent molt important, tenim 2,7 milions de persones que fa més d'un any que estan a l'atur. Estem en una situació molt pitjor que la majoria de països europeus.

La qualitat del treball creat no és bona. Hi ha excessiva temporalitat en els contractes (25,6%, 1,4 punts més que fa un any), hi ha molta precarietat i hi ha manca de confiança en el seu manteniment.

Els llocs de treball a mitja jornada suposen un 15,7% del total.

Hi ha més dones a l'atur que homes, situació que no es produïa des de l'any 2008.

Totes aquestes dades mostren la precarietat de la situació en què ens trobem, i que totes les exageracions que fan alguns polítics respecte a la millora econòmica que es produeix són pura propaganda i engany. La realitat és tossuda i és la que és. Els ciutadans mereixen en tot moment una informació seriosa.

La lluita contra l'atur i les desigualtats han de seguir sent una prioritat.

Article 23.1.- "Tota persona té dret al treball, a la lliure elecció de la seva ocupació, a condicions equitatives i satisfactòries de treball i a la protecció contra l'atur".

Article 23.2.- "Tota persona, sense cap discriminació, té dret a salari igual per igual treball".

Article 23.3.- "Tothom que treballa té el dret a una remuneració equitativa i satisfactòria que asseguri per a ell i la seva família una existència conforme a la dignitat humana, completada, si cal, amb altres mitjans de protecció social".

Punt 287 del Compendi.- "El treball és un dret fonamental i és un bé per a l'home, un bé útil, digne d'ell perquè és adequat justament per expressar i acréixer la dignitat humana. L'Església ensenya el valor del treball no tan sols perquè és sempre personal, sinó també pel seu caràcter de necessitat. El treball és necessari per formar i mantenir una família, per tenir dret a la propietat, per contribuir al bé comú de la família humana. La consideració de les implicacions morals que la qüestió del treball comporta en la vida social indueix l'Església a assenyalar la desocupació com una veritable calamitat social, sobretot amb relació a les generacions joves".

Radar Social, 29 de gener de 2016.

Darrera modificació elDilluns, 01 Febrer 2016 18:09