Incapacitat administrativa per gestionar l'arribada d'immigrants

Europa demostra una gran incapacitat per gestionar l'arribada dels centenars de milers de persones que fugen de la guerra de Síria o de la misèria, aprofitant el buit de poder a Líbia. Aquest fet fa necessari un canvi radical en la política d'asil comunitari. Segons ha declarat el mateix president de la Comissió Europea, Jean-Claude Juncker, "el sistema actual no funciona".

La normativa actual estableix que els demandants d'asil han de presentar la sol·licitud de protecció al primer país de la UE que trepitgin. Les magnituds de la crisi actual han portat al col·lapse del sistema, ja que són Grècia i Itàlia els països que haurien de fer-se càrrec del més d'un milió de persones que han arribat a les seves fronteres. No ho han pogut fer, no tenen capacitat. El gruix dels demandants d'asil ha seguit el viatge cap Alemanya i Suècia. La normativa aprovada, per tant, no s'ha aplicat. La Comissió va plantejar-se substituir aquest principi per un sistema "més europeu" que reparteixi la responsabilitat, a base d'una finestreta única de sol·licituds d'asil que es pugui presentar en qualsevol dels països de la UE. Seria la UE qui decidiria la destinació final de cada refugiat. La proposta es trobarà amb resistències. Alguns països, entre els quals Espanya, s'oposen a les quotes obligatòries.

El president Juncker qualifica d'inacceptable que els demandants d'asil no acceptin anar a certs països i exigeix als governs "aplicar els acords a què s'ha arribat". En concret, ens trobem:

- Centenars de milers de refugiats vagant sense destinació fixa.

- Campaments d'acollida que no tenen cap condició per suportar les temperatures d'hivern (-15º) als Balcans. El risc de mort per als nens és molt elevat en aquestes condicions.

- Aquesta situació indefinida facilita actituds delictives de tota mena, com s'ha vist arreu, però sobretot a França i a Alemanya. L'imperi de la llei s'ha de restablir d'immediat.

- La possibilitat d'inestabilitat als diferents països creix. Vegeu les crítiques i els ultimàtums que rep la cancellera Merkel, que provenen de la seva pròpia coalició de govern.

- Finalment, el que és més important, els valors morals i ètics que justifiquen –i en els quals es basa– la Unió Europea es veuen vulnerats a partir de les seves pròpies actuacions.

Article, 1.- "Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i drets. Són dotats de raó i de consciència, i han de comportar-se fraternalment els uns amb els altres".

Article 14. 1.- "En cas de persecució, tota persona té dret a cercar asil en altres països i a beneficiar-se'n".

Article 28.- "Tota persona té dret a un ordre social i internacional en què els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració puguin ser plenament efectius".

Punt 505 del Compendi.- "El principi d'humanitat, inscrit en la consciència de tota persona i poble, comporta l'obligació de protegir la població civil dels efectes de la guerra. El mínim de protecció de la dignitat de tot ésser humà, garantit pel dret internacional humanitari, massa sovint és violat en nom d'exigències militars o polítiques, que mai no haurien de prevaler per sobre del valor de la persona humana. S'adverteix avui la necessitat de trobar un nou consens sobre els principis humanitaris i de reforçar-ne els fonaments per impedir que es repeteixin les atrocitats i els abusos".

"Una categoria particular de víctimes de la guerra és la dels refugiats, obligats pels combats a fugir dels indrets on viuen habitualment, fins a trobar protecció en països diversos d'aquells en què van néixer. L'Església els és propera, no tan sols amb la presència pastoral i amb el socors material, sinó també amb el compromís de defensar la seva dignitat humana. La sol·licitud dels refugiats ha d'empènyer a refermar i subratllar els drets humans, reconeguts universalment, i a demanar que també a ells se'ls respectin efectivament".

Darrera modificació elDilluns, 25 Gener 2016 12:40