Sobre les desigualtats

Avui tots els mitjans de comunicació dediquen molta atenció a un informe presentat per Oxfam Intermón –és una important ONG–. L'informe destaca el fort creixement de la desigualtat que s'està produint a Espanya des de l'inici de la crisi. Aquest problema, en alguna ocasió, l'havíem comentat, però atesa la seva importància proposem aprofundir-hi, ja que una societat que, en el seu si, presenti fortes desigualtats entre els ciutadans no assolirà mai qualitat social ni humana.

Destaquem algunes de les afirmacions d'aquest estudi documentat i extens:

L'any 2015, el patrimoni de les grans fortunes a Espanya va créixer un 15%, mentre que la riquesa del 99% restant va caure en el mateix percentatge del 15%.

L'any 2015, els 20 espanyols més rics assoliren un patrimoni de 115.100 milions d'euros, xifra equivalent al que posseeix el 30% del conjunt de la ciutadania més pobra del país.

A Espanya, segons Eurostat (agència estadística europea), des de l'inici de la crisi ha augmentat la desigualat –entre els seus ciutadans– gairebé deu vegades més que la mitjana europea.

En contrapartida, Espanya segueix tenint una de les pressions fiscals efectives més baixes de tot Europa, amb 8,2 punts per sota de la mitjana de l'Eurozona i amb un disseny en què el 85% de l'esforç fiscal cau sobre les famílies. Segons Oxfam, la recaptació fiscal pels rendiments de capital va caure un 12,6%, mentre que els guanys patrimonials van créixer un 40%.

L'any 2014 hi havia a Espanya 13,4 milions de persones en risc d'exclusió social, xifra que representa el 29,2% de la seva població.

17 de les 35 empreses de l'IBEX 35 –índex de la Borsa espanyola– segueixen sense pagar l'impost de societats a Espanya.

A escala mundial, les 62 persones més riques del món tenen un patrimoni similar a la meitat de la població mundial.

Oxfam Intermón ha presentat aquest informe al Fòrum Econòmic que avui s'inaugura a Davos (Suïssa), i ha demanat que es treballi per "assolir societats més redistributives en les quals, per tant, hi hagi major justícia social". Alhora Oxfam Intermón demana al futur govern espanyol una llei contra l'evasió fiscal, amb mesures més efectives que les actuals, així com un major control per combatre l'opacitat i la impunitat dels evasors.

Article 22.- "Tota persona, com a membre de la societat, té dret a la seguretat social i a obtenir, mitjançant l'esforç nacional i la cooperació internacional, segons l'organització i els recursos de cada país, la satisfacció dels drets econòmics, socials i culturals indispensables per a la seva dignitat i el lliure desenvolupament de la seva personalitat".

Punt 145 del Compendi.- "Tan sols el reconeixement de la dignitat humana pot fer possible el creixement comú i personal de tots. Per afavorir un creixement semblant cal assegurar efectivament condicions d'igualtat d'oportunitats i garantir una igualtat objectiva entre les diverses classes socials davant la Llei".

Punt 192 del Compendi.- "La solidaritat confereix especial relleu a la sociabilitat intrínseca de la persona humana, a la igualtat de tots en dignitat i drets, al camí comú dels homes i dels pobles vers una unitat cada vegada més convençuda".

Punt 355 del Compendi.- "La recaptació fiscal i la despesa pública adquireixen una importància econòmica crucial per a tota comunitat civil i política: l'objectiu vers el qual cal tendir són unes finances públiques capaces de proposar-se com a instrument de desenvolupament i de solidaritat" ... "En la redistribució dels recursos, les finances públiques han de seguir els principis de la solidaritat, de la igualtat, de la valoració dels talents i fer una gran atenció a sostenir les famílies, destinant a aquest efecte una quantitat adequada de recursos".

Radar Social, 20 de gener de 2016.

Darrera modificació elDivendres, 22 Gener 2016 12:47