L'obra mestra d'Albert Einstein compleix 100 anys

El 25 de novembre de 1915, Albert Einstein presentà a Berlín la Teoria de la Relativitat General, que va canviar la manera de veure el cosmos. La Relativitat General era una continuació de l'Especial, que ell mateix havia presentat deu anys abans. La Vanguardia sintetitza els punts clau d'aquest tractat que ha revolucionat el món de la física. Pocs homes de ciència dubten que Albert Einstein va ser el millor científic del segle XX.

1.- El tractat d'Einstein suposa una autèntica revolució per a la física, ja que és una formulació nova dels conceptes d'"espai" i "temps". Amb Einstein aquestes nocions deixen de ser absolutes i passen a dependre de la velocitat a què ens movem. Si algú de nosaltres fes un viatge per l'espai a la velocitat de la llum, en tornar a casa comprovaria que hauria envellit menys que les persones que s'havien quedat a la Terra. Va establir que la "gravetat" viatjava a velocitat de la llum, a velocitat constant (300.000 km/s), i que la gravetat va unida a l'espai i al temps.

2.- És veritat que l'espai i el temps es corben? El Sol atreu els planetes que giren al seu voltant, corbant l'espai-temps. El temps també es corba davant la presència de "massa" per efecte de la gravetat. Hi ha objectes amb tanta densitat i poder d'atracció que l'espai-temps es dilueix, com els "forats negres". L'efecte de la curvatura i dels objectes movent-se sobre aquesta és el que percebem com a "força de la gravetat", o explicat en paraules de John Archivald Wheeler, "l'espai li diu a la matèria com moure's i la matèria li diu a l'espai com corbar-se".

3.- Té vigència la teoria d'Einstein? Segons el físic teòric Luis J. Garay, és plenament vigent: "No tenim una teoria millor que la de la Relativitat General per a les coses a què tenim accés". James Green, cap de la divisió de ciències planetàries de la NASA, diu: "Einstein va crear una visió totalment nova de l'Univers". "Des d'aleshores, hem fet molts descobriments que descriuen exactament allò que Einstein havia imaginat".

En definitiva, avui fa 100 anys que Albert Einstein va transformar la nostra visió del món, o almenys la forma en què els físics són capaços d'entendre'l. En definitiva, avui és un dia important.

Doctrina Social de l'Església.

Punt 179 del Compendi.- "Els nous coneixements tècnics i científics s'han de posar al servei de les necessitats bàsiques de l'home, per tal que es pugui incrementar gradualment el patrimoni cultural de la humanitat".

Punt 456 del Compendi.- "La visió bíblica inspira els comportaments dels cristians amb relació a l'ús de la terra, com també al desenvolupament de la ciència i de la tècnica. [...] L'home, avui, especialment per mitjà de la ciència i de la tècnica, ha estès i estén contínuament el seu domini sobre quasi tota la naturalesa".

Punt 457 del Compendi.- "Els resultats de la ciència i de la tècnica són, en si mateixos, positius. [...] Com a creients en Déu, que ha jutjat "bona" la natura creada per Ell, gaudim dels progressos tècnics i econòmics, que l'home amb la seva intel·ligència aconsegueix de realitzar".

Nota de la redacció de Radar Social:

El pare prior de la comunitat del Monestir de Poblet, el pare Lluc Torcal, és un monjo jove, excatedràtic de Física de la Universitat de Barcelona, i un físic de prestigi. En una entrevista recent a La Vanguardia –amb motiu d'haver estat nomenat Procurador General de l'Orde del Císter– se li va preguntar: "Com acaba un catedràtic de Física –que és la branca més radical de la ciència– vestint hàbits?". Va respondre: "Crec que la meva curiositat de saber com funcionen les coses per mitjà de la física em va portar a conèixer com Déu ha creat el món. Quan més ferma és la fe, més ànims es tenen per seguir estudiant i provant de comprendre tots els misteris que configuren la naturalesa. De fet, no hi ha cap físic que pugui demostrar que Déu no existeix; de la mateixa manera tampoc ningú pot demostrar el contrari. No hi ha contradicció entre el que explica la ciència i l'existència mateixa de Déu, i qui ho negui està fent ideologia".

Radar Social, 25 de novembre de 2015.

Darrera modificació elDilluns, 30 Novembre 2015 09:52