Cal avaluar els professors?

En l'informe presentat sota el títol Panorama de l'Educació, l'OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic) reprova a Espanya la manca d'avaluacions als professors. L'organisme incideix en el fet que l'únic control que els professors tenen és en fer els exàmens per accedir a la professió docent en centres públics, i destaca que "altres formes d'avaluació del professorat no estan legislades"; entre aquestes formes esmenta els exàmens regulars i proves per promocionar o per assolir incentius que vagin associats als resultats dels exàmens o proves.

L'informe assenyala que en 25 països -dels 34 que han estat objecte de l'estudi- l'avaluació del professorat està legislada o és un requisit per promocionar. En gairebé la meitat d'aquests països, els professors que obtenen mals resultats en les proves han de tornar a examinar-se. En onze països els mals resultats afecten el salari, i en deu països s'obliga els professors a millorar la seva formació. A Espanya, en canvi, una vegada que el professor obté la plaça no està obligat a fer cap altra prova en el futur.

El filòsof i pedagog José Antonio Marina, al qual el Govern espanyol ha encarregat el "Llibre blanc de la funció docent", ha obert el debat sobre la necessitat d'avaluar els professors que exerceixen la docència a Espanya. Proposa que una part de la seva retribució "estigui relacionada amb l'avaluació del centre en què exerceix la docència, de manera que es fomenti la implicació de tots els professors en el projecte educatiu". Per a l'OCDE, "els sistemes d'incentius estan concebuts per seleccionar aquells professors que assoleixin resultats excel·lents i per poder reconèixer el seu treball".

Entre les diferents variables que analitza l'informe, hi ha la despesa anual per estudiant i el percentatge del PIB que el país destina a l'educació. Espanya està per sota de la mitjana de l'OCDE. I està per sobre del nombre d'alumnes que ha d'atendre cada professor. Les dues dades són dolentes i haurien de tenir correcció.

Nota de la redacció de Radar Social:

Aquesta web analitza, sempre que és possible, les dades que assenyalen la qualitat d'un país. No hi ha dubte que tot allò que faci referència a l'educació és molt rellevant. Les dades de l'informe de l'OCDE ens diuen que no anem pel bon camí. Cal, per tant, exigir als governants que facin els canvis necessaris.

Article 26.2.- "L'educació tendirà al ple desenvolupament de la personalitat humana i a l'enfortiment del respecte als drets humans i a les llibertats fonamentals".

Punt 157 del Compendi.- "La nació té un dret a construir el propi futur proporcionant a les generacions més joves una educació apropiada".

Punt 240 del Compendi.- "Els pares són els primers, però no els únics, educadors dels seus fills. Els correspon, doncs, exercir amb sentit de responsabilitat l'obra educativa, en col·laboració estreta i atenta amb els organismes civils".

Punt 290 del Compendi.- "El sistema d'instrucció i d'educació no ha de descurar la formació humana i tècnica, necessària per desenvolupar amb profit les tasques requerides".

Punt 557 del Compendi.- "El compromís per l'educació i la formació de la persona constitueix des de sempre la primera sol·licitud de l'acció social dels cristians".

Radar Social, 24 de novembre de 2015.

Darrera modificació elDijous, 26 Novembre 2015 12:50