La cimera del clima. Se celebrarà a París del 30 de novembre al 12 de desembre.

Creiem que és molt important que ens sensibilitzem de tot allò que afecta al clima. Ho diu el papa Francesc en la seva encíclica Lloat Sigueu: "el clima és un bé comú, de tothom i per a tothom. A nivell global, és un sistema complex relacionat amb moltes condicions essencials per a la vida humana. Hi ha un consens científic molt consistent que indica que ens trobem davant un preocupant escalfament del sistema climàtic.....La humanitat es cridada a prendre consciència de la necessitat de realitzar canvis de vida, de producció i de consum per a combatre aquest escalfament...". Dintre de 15 dies tindrà lloc a París una "cimera del clima". Les conclusions ens afectaran a nosaltres i també a les futures generacions. Cal, per tant, estar amatents. Animem els lectors a seguir els debats de la cimera i a considerar les conclusions finals.

En la cimera del G20, que aquests dies s'ha celebrat a Turquia, han tingut –com era lògic– un relleu especial els atemptats terroristes del darrer divendres, però també s'ha parlat de la Cimera del Clima que se celebrarà del 30 de novembre al 12 de desembre propers a París. Els francesos, lògicament, han tornat a tenir protagonisme en el tractament d'aquest punt.

Els ministres francesos sostenien que el text que, inicialment, feia referència a aquesta cimera era massa genèric i han exigit un missatge polític molt més contundent. Així, en el comunicat final de la cimera G20, resta reflectit el compromís d'assolir un acord que tingui "força legal", que sigui"aplicable a tots" i "ambiciós, just, equilibrat, durable i dinàmic". A més, recalca que l'objectiu comú a cercar, és assolir que resti limitat l'augment de la temperatura en aquest segle, "a dos graus"- amb relació als nivells preindustrials –tot matisant que cadascun dels països cercarà el seu objectiu "segons les seves responsabilitats i capacitats". Cadascuna d'aquestes frases ha estat el resultat de les discussions sostingudes entre els governants de les principals economies del món, que són els responsables del 85% de les emissions contaminants.

Dintre de 15 dies veurem si França –alineada amb la UE i l'ONU–assoleix el seu objectiu, però cal dir que el compromís a què s'ha arribat millora sensiblement el punt de partida de la negociació. Caldrà implicar, també, en els objectius als països emergents –ja que són, en aquests moments, igualment responsables de les emissions –amb l'Índia i l'Aràbia Saudita, al davant de tots ells.

Punt 468 del Compendi.- "La responsabilitat vers el medi ambient ha de trobar una traducció adequada en l'àmbit jurídic. És important que la comunitat internacional elabori regles uniformes, de manera que aquesta reglamentació possibiliti als Estats controlar amb més eficàcia les diverses activitats que provoquen efectes negatius en el medi ambient i preservar els ecosistemes prevenint-ne possibles accidents". "El dret a un medi ambient sa i segur, serà el fruit d'una elaboració gradual, requerida per la preocupació de l'opinió pública de disciplinar l'ús dels béns de la creació segons les exigències del bé comú".

Punt 139 de la carta encíclica Lloat Sigueu del papa Francesc.- "Quan es parla de medi ambient, s'indica particularment una relació, la que existeix entre la natura i la societat que l'habita. Això ens impedeix d'entendre la natura com quelcom separat de nosaltres o com a mer marc de la nostra vida. Hi estem inclosos, en som part i estem interpenetrats. Les raons per les quals un lloc es contamina exigeixen una anàlisi del funcionament de la societat, de la seva economia, del seu comportament, de les seves maneres d'entendre la realitat. Donada la magnitud dels canvis, ja no és possible trobar una resposta específica i independent per a cada part del problema. És fonamental buscar solucions integrals que considerin les interaccions dels sistemes naturals entre ells i amb els sistemes socials".

Radar Social, 17 de novembre de 2015.

Darrera modificació elDijous, 19 Novembre 2015 13:00