El Papa condemna l'explotació laboral

Des de la seva elecció –març del 2013– els viatges del papa Francesc per Itàlia han tingut com a objectiu les perifèries, les comunitats que pateixen les conseqüències de la desigualtat, la crisi o la corrupció.

Ahir el papa Francesc tenia previst assistir, a Florència, al 5è Congrés de l'Església italiana, però va decidir visitar abans la ciutat veïna de Prato per llençar un missatge: "Sí a l'acollida, no a les il·legalitats".

Prato és una ciutat de la Toscana, capital de la indústria tèxtil a Itàlia i símbol de la globalització. El Papa s'ha referit a la mort –EL desembre de 2013– de set treballadors xinesos en l'incendi de la nau industrial en què vivien i treballaven. "És una tragèdia de l'explotació i de les condicions de vida inhumanes", ha dit el Papa, que ha afegit que "la vida de cada comunitat exigeix que es combatin, fins a la fi, el càncer de la corrupció i el verí de la il·legalitat".

Davant de milers de persones, el Papa ha lloat l'esforç de la comunitat de Prato per acollir les desenes de milers de treballadors estrangers, principalment d'origen xinès, que en el transcurs dels darrers anys s'han anat establint a la ciutat. El Papa ha advertit: "Cada ésser humà mereix respecte, acollida i un treball digne. El meu record pels cinc homes i les dues dones de ciutadania xinesa que moriren en l'incendi de la zona industrial de Prato. Vivien i dormien a la mateixa nau en què treballaven, amuntegats en un petit dormitori construït entre cartrons. Això no és un treball digne!".

Article 2.- "Tothom té tots els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració, sense cap distinció de raça, color, sexe, llengua, religió, opinió política o de qualsevol altra mena, origen nacional o social, fortuna, naixement o altra condició.

A més, no es farà cap distinció basada en l'estatut polític, jurídic o internacional del país o del territori al qual pertanyi una persona, tant si és independent com si està sota administració fiduciària, si no és autònom, o està sota qualsevol altra limitació de sobirania".

Article 22.- "Tota persona, com a membre de la societat, té dret a la seguretat social i a obtenir, segons l'organització i els recursos de cada país, la satisfacció dels drets econòmics, socials i culturals indispensables per a la seva dignitat i el lliure desenvolupament de la seva personalitat".

Punt 298 del Compendi.- "Les institucions dels països hostes han de vigilar amb cura que no s'estengui la temptació d'explotar la mà d'obra estrangera, privant-la dels drets garantits als treballadors nacionals, drets que han de ser assegurats a tots sense discriminacions" [...] "Els immigrants han de ser acollits com a persones i ajudats, juntament amb les seves famílies, a integrar-se en la vida social".

Punt 340 del Compendi.- "És possible que els comptes econòmics estiguin en ordre i que, alhora, els homes, que constitueixen el patrimoni més valuós de l'empresa, siguin humiliats i ofesos en la seva dignitat. És el que succeeix quan l'empresa està inserida en sistemes socioculturals marcats per l'explotació de les persones, inclinats a defugir les obligacions de justícia social i a violar els drets dels treballadors".

És indispensable que, a dintre de l'empresa, la persecució legítima del benefici s'harmonitzi amb la tutela irrenunciable de la dignitat de les persones que amb funcions diverses treballen en la mateixa empresa".

Radar Social, 10 de novembre de 2015.

Google PlayApp Store Badge ES 0609

Darrera modificació elDimecres, 11 Novembre 2015 12:14