Desigualtats que no es poden acceptar

Avui els mitjans de comunicació posen davant nostre dues notícies que són prova del món injust en què vivim. Per això mateix, aquestes notícies mereixen reflexió i la promoció d'actuacions que corregeixin tanta desigualtat.

Primera noticia.- "L'1% de les persones més riques té tant patrimoni com tota la resta del món junt". Aquesta és una estadística elaborada per Credit Suisse, que es presenta com una de les més fiables. En els darrers anys, des de l'inici de la recessió del 2008, aquesta desigualtat, lluny de disminuir, s'ha anat ampliant.

Dins de l'1% de la població més rica es compten totes aquelles persones que tenen un patrimoni de 667.000 euros o més.

Segona noticia.- "Els presidents de les empreses de l'IBEX 35 –les més importants de la Borsa espanyola– l'any 2014 van cobrar 158 vegades més que un dels seus empleats". Aquesta diferència s'ha incrementat un 81% respecte al 2013 –aleshores els presidents cobraven 87 vegades més que un dels seus empleats–.

També els membres del Consell d'Administració d'aquestes mateixes empreses, l'any 2014, han vist augmentat el seu sou un 30%, i els directius un 14%, mentre que el sou dels treballadors –aquest mateix any 2014– es va veure reduït un 1,5%.

Nota de la redacció de Radar Social:

Aquestes dues notícies –reflectides en mitjans de comunicació fiables– proven que no anem bé. Un món cada vegada més desigual vol dir un món cada vegada més injust. I aquest món és el que construïm actualment. Quanta raó té el papa Francesc quan clama contra les injustícies del món econòmic actual.

Per aprofundir en aquesta qüestió, recomanem el llibre de Joseph E. Stiglitz, recent darrer Premi Nobel d'Economia, La gran brecha, qué hacer con las sociedades desiguales.

Article 23.3.- "Tothom que treballa té el dret a una remuneració equitativa i satisfactòria que asseguri per a ell i la seva família una existència conforme a la dignitat humana, completada, si cal, amb altres mitjans de protecció social".

Article 28.- "Tota persona té dret a un ordre social en què els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració puguin ser plenament efectius".

Punt 362 del Compendi.- "No falten indicis que revelen una tendència a l'augment de les desigualtats, tant en països avançats com en països en via de desenvolupament. La riquesa econòmica creixent es veu acompanyada pel creixement de la pobresa relativa".

Punt 363 del Compendi.- "Vetllar pel bé comú imposa aprofitar les noves ocasions de redistribució de la riquesa en benefici de les àrees més desafavorides. ... El mateix progrés tecnològic corre el risc de repartir desigualment els seus efectes positius".

Punt 374 del Compendi.- "Els països rics han demostrat que tenen la capacitat de crear benestar material, però sovint a costa de l'home i de les capes socials més febles".

Radar Social, 14 d'octubre de 2015.

Més en aquesta categoria: « El dret a decidir Defensa de la dignitat »