La societat que no tingui cura dels seus infants no tindrà futur

De les notícies que avui podríem analitzar, escollim aquella que té a veure amb la responsabilitat que, en tot país, les generacions adultes tenen amb les que pugen. Si aquestes no reben l'atenció deguda, no cal que parlem del futur del país. No en tindrà.

Segons dades del Departament d'Ensenyament de la Generalitat, 16.525 alumnes d'educació infantil i primària han rebut aquest curs una beca de menjador social –aquestes beques es donen a tots el que estan per sota de certs llindars de renda–. Aquests 16.525 alumnes tenen pagat tot el menú escolar, ja que són infants amb greus problemes d'alimentació.

A l'ESO no hi ha dades centralitzades respecte als alumnes que necessiten aquesta prestació, ni si l'estan rebent. Quan un alumne acaba l'educació primària no té garantida una beca menjador a l'etapa secundària.

L'escassetat d'ajuts per als alumnes d'ESO obliga les entitats socials a actuar. Com a exemple de les diferents actuacions que podríem assenyalar citarem la de l'associació Can Palet. El senyor Josep Rodríguez, director de l'Associació i coordinador dels centres oberts de la FEDAIA –federació que agrupa les entitats que treballen amb nens en risc d'exclusió–, deia: "Fa dos anys vam començar a detectar nois que no estaven ben alimentats i vam començar a cercar solucions. Els professors de diferents escoles ens van alertar que arribaven alumnes amb signes de mala alimentació. Es marejaven o no es concentraven, anaven mal vestits o poc nets". Un altre testimoni que esmentem és el de Càritas, que ens diu: "Tenim famílies cada vegada més pobres, amb veritables problemes per alimentar els seus membres".

És en les primeres etapes de la vida d'un nen quan més es necessita enfortir i cuidar el "combustible per al cervell". Les neurones necessiten aliments rics en proteïnes per poder elaborar les substàncies neurotransmissores que interconnecten les neurones.

Davant aquesta situació les ONG han sortit al rescat dels alumnes sense beca, però això només és una mesura d'urgència, com recorda la presidenta de la FEDAIA, que diu: "Necessitem una política contra la pobresa a llarg termini, no una política de pedaços. La millor opció és una renda per fill que garanteixi unes condicions dignes a tots els nens i joves".

Radar Social fa seves aquestes paraules de la FEDAIA.

Consideracions que poden ajudar a crear un criteri propi:

Article 16.3.- "La família és l'element natural i fonamental de la Societat i té dret a la protecció de la societat i de l'Estat".

Punt 184 del Compendi.- "L'ensenyament de l'Església retorna constantment sobre la relació entre caritat i justícia. Quan es donen coses indispensables a qui ho necessita, li restituïm allò que és seu, no li donem allò que és nostre. Més que complir un acte de misericòrdia, realitzem un acte de justícia".

Punt 244 del Compendi.- "Cap país del món, cap sistema polític no pot pensar en el seu esdevenidor si no és a través de la imatge d'aquestes noves generacions que adoptaran dels seus pares el patrimoni múltiple dels valors, dels deures i de les aspiracions de la nació a la qual pertanyen i de tota la família humana".

Radar Social, 9 d'octubre de 2015.

Més en aquesta categoria: « Aràbia Saudita El dret a decidir »