Domingo Arán i Toldrà

En castellano.

Vida

Domingo Arán va néixer el 9 de gener de 1913 a Ulldemolins, Tarragona. Pertanyia a una família de bons cristians, molt devots de la Sagrada Família. El seu pare era vidu i s'havia casat en segones núpcies. Mingo, com li deia tothom, acudia amb freqüència als sagraments. Participava en la missa major, i en la novena i processó a la Verge de Loreto, patrona d'Ulldemolins, de la qual era molt devot.
En paraules de la seva germana, era “un noi sa que ajudava a qui li necessitava”. Treballava en els negocis del seu pare i era agricultor.
Va ser president del grup local de la Federació de Joves Cristians de Catalunya, que organitzava moltes activitats, malgrat que el seu funcionament normal de seguida va ser interromput per la persecució religiosa.

Persecució i presumpte martiri

Al juliol de 1936 van arribar a Ulldemolins les torbes de milicians, arrasant amb tot símbol religiós i destrossant la imatge de marbre de la Verge de Loreto, entre altres actes violents.
Domingo havia dit a les seves germanes que era possible que fos detingut, però que si l'agafaven aniria al cel amb la seva mare. Davant aquesta perspectiva, Mingo s'amaga amb un amic en una fonda, on es van trobar amb un conegut que pertanyia a la Generalitat de Catalunya. Li van explicar quin era la seva situació i li van demanar ajuda, però els milicians no van trigar molt a trobar-los i assassinar-los.
Hi ha testimoniatges que diuen va morir serè i valent, de cara als seus assassins i cridant “Visca Crist Rei”.

Fama de Santedat

La germana de Domingo Arán segueix vivint al domicili familiar (Ulldemolis) i des de la intimitat de la llar s'ha conservat la fama de martiri. La feligresia veuria amb bons ulls que un fill del seu poble fos beatificat, com a exemple de joves i majors per la seva vida i mort.

Darrera modificació elDivendres, 10 Novembre 2017 13:19
Més en aquesta categoria: « Josep Prat i Bardolet Josep Canadell »

Necessites informació?

Contacta amb nosaltres