Pere Collell Vilaró

“Caramba amb la criatura! Ja m'acordo de tu. Tu també estaves allí en el cementiri aquell dia, eh? Ja veus el que els passa als feixistes. Compte que no et passi alguna cosa semblant, doncs ja sé que tu també eres dels que anaven al Centre Catòlic.” Un membre del comitè a un avanguardista que havia anat a veure el cadàver de Pere Collell.

Versión en castellano.

Vida
Pere Collell va néixer el 21 d'abril de 1906, al poble de Manlleu. Estava casat amb Carmen Riera Vila i tenien una filla. Treballava com a oficinista a la fàbrica Ca Carandell de Manlleu. Era membre del grup local de la Federació de Joves Cristians de Catalunya. Segons testimoniatge d'un “Avantguardista” del mateix poble (Avantguardistas eren els adolescents integrats en la branca més jove del moviment fejocista), un home de tracte pla i senzill, molt amable amb tots i sobretot amb nosaltres els més joves. Va ser regidor.

Detenció i presumpte martiri
Hi ha una versió segons la qual va ser assassinat després d'haver declarat davant el Comitè Executiu Antifeixista del poble. En canvi, segons van dir el seu pare i la seva esposa, algú va alertar a Pere que el Comitè ho buscava i Pere es va disposar a fugir de Manlleu.

Va sortir per la carretera de Manlleu cap al poble de Torelló, acompanyat per un parent que era anarquista i que es proposava salvar-ho. Era el 18 d'agost de 1936. Totes les carreteres d'entrada i sortida del poble tenien una barricada amb una reguarda de milicians de guàrdia per al control dels qui arribaven o partien. Pere va ser reconegut en el control de la carretera, i sense més preàmbuls allà mateix va ser assassinat.
Aquest control distava uns dos-cents metres del cementiri; així que van portar el seu cadàver fins a l'entrada del recinte. A les nou del matí ja s'havia difós per tot el poble la notícia de l'assassinat de Pere. Alguns veïns van anar al cementiri a contemplar el seu cadàver. Tenia tres trets a l'esquena. Un dels milicians que posteriorment va passar pel cementiri i va veure allí el cadàver de Pere, va exclamar: Què? Encara t'han d'estar esperant en ca Carandell, eh noi?...

Fama
Encara avui hi ha persones a Manlleu que s'acorden d'ell i de la seva mort martirial i que s'alegrarien de la seva beatificació.

Darrera modificació elDimarts, 11 Octubre 2016 12:41