Joan Roig Respall

"Va saber caure dignament amb el nom de Jesús en els llavis"

Versión en castellano.

Joan Roig Respall va néixer el 9 d'octubre de 1907, a Sant Jaume dels Domenys. Va estudiar amb els P. Escolapis de Sarrià i posteriorment a l'Escola de Comerç de Barcelona. Més tard va acabar la carrera de Director d'Explotacions Agropecuàries a l'Escola d'Agricultura de Barcelona, amb un expedient acadèmic brillant. Treballava a les propietats agrícoles de la família i era solter. Va ser afusellat la nit del 6 al 7 d'agost de 1936.
Fill d'una família molt cristiana, estava molt unit els seus pares, als quals respectava i volia. Jove catòlic practicant, era molt treballador i practicava els seus deures religiosos amb molta constància, sent un exemple de pietat pels altres joves del poble. De la seva joventut queda el record de la seva noblesa i generositat, del seu bon cor, de la senzillesa i bondat del seu tracte i del seu fervor quan rebia els Sants Sagraments. Va ser vicepresident del grup local de la Federació de Joves Cristians de Catalunya de Sant Jaime dels Domenys.

Detenció i mort
Al poc d'esclatar la revolta del 18 de juliol, la casa de Joan Roig va ser posada sota vigilància dia i nit. Un testimoni comenta que un dels membres del comitè de la CNT-FAI va dir en el bar del poble que "ell ja sabia què s'havia de fer amb Joan Roig". La primera setmana d'agost va passar pel punt de vigilància del poble el "camió fantasma" (com es coneixia popularment al camió en el qual es portaven als detinguts per assassinar-los) i cap a les onze de la nit van ser a prendre a Joan a la seva casa.

En el camió, flanquejat per un parell de cotxes del Comitè, anaven uns vint veïns detinguts (que correrien la mateixa sagnant sort que en Joan). Anant per la carretera de Vilafranca es van trobar amb un cadàver en la cuneta, al que un dels milicians va comentar: "un marejat, aviat ho estareu vosaltres també". Passat aquest punt, van fer baixar del camió a Joan Roig, i, a la llum dels fars dels altres dos vehicles, el grup de milicians va interrogar a Joan Roig i li va dir que si creia en Déu, fes un pas. Joan va avançar i li van disparar, però sense arribar a matar-lo. Els altres detinguts van aprofitar aquest moment per fugir. Finalment els milicians es van cansar del seu macabre joc, li van fer posar les mans en alt i el van assassinar amb un tir de gràcia.
La seva mort es va deure exclusivament al fet que era un catòlic compromès.
Comenta M. Vilallonga al setembre de 1940: "Va ser un màrtir que va saber caure dignament amb el nom de Jesús en els llavis. Va ser un heroi que va saber morir sense renegar de les seves creences patriòtiques i religioses".
Fama
La petjada que ha deixat al seu poble natal és la d'un jove bondadós, de gran fe i pietat portades fins a la santedat.

Darrera modificació elDivendres, 14 Octubre 2016 13:02