Germans Àngel i Josep Piquer Pellicer i el seu pare, Lluís

"Mireu si era dolent que encara va dir: Visca Crist Rei!" (Milicià)

Versió en castellano.

Lluís Piquer era Terciari Franciscà, membre de l'Adoració Nocturna, congregant de María Inmaculada, mestre nacional catòlic i Apòstol de la secció d'Homes d'Acció Catòlica. Juntament amb la seva esposa i els seus vuit fills, formaven una família cristiana exemplar. "Va educar als seus fills, Josep i Àngel amb gran severitat i els va inculcar un gran esperit religiós, de manera que estaven disposats a morir en defensa de la Religió catòlica" (de la declaració jurada d'Elena Piquer Pellicer, filla i germana dels màrtirs). Un dels seus fills, el gran, va ser religiós. Era una família molt cristiana.

Josep va néixer el 16 d'abril de 1916 a Avinyó (Barcelona). Va estudiar Batxillerat en el col·legi dels P. Franciscans de Balaguer i posteriorment peritatge tèxtil a l'Escola Industrial de Terrassa. Va ser un dels fundadors de la FJC a Parets del Vallès. Era Terciari Franciscà i Apòstol de la Joventut, fidelment secundat pel seu germà Àngel. En el moment de la seva mort treballava en les oficines d'una fàbrica a Parets del Vallès.
Ja l'any 1931, ell i l'Ángel (que vivien aleshores a Tarragona) van ser perseguits i detinguts, possiblement per haver defensat les processons. La família es trasllada a Parets per poder viure en pau, però quan va cantar Missa el germà gran (Francesc María OFM), es va fer una gran festa en la família, quedant definitivament assenyalats com a catòlics en un poble tan descristianitzat aleshores com Parets del Vallés.

Parets del Vallès, poble enterament oblidat dels seus deures religiosos, va tenir en Josep un apòstol que els va dirigir cap a Déu, arrossegant a la joventut, i aquesta als seus pares, a freqüentar l'església i els sagraments, omplint-se l'església i celebrant-se solemnes funcions religioses en un poble en qual estaven acostumats a veure "quatre velles en Missa" en els dies festius i a ningú en els laborables. Va ser el braç dret del rector.
Va establir la FJC al poble, apartant a la joventut de les diversions més mundanes i dirigint-la a un teatre catòlic organitzat per ell. Va formar també una "schola cantorum" per als cants religiosos, concerts populars i "caramelles", traslladant-se fins i tot a Mollet i altres pobles. Era professor de violí, tocava el cornetín i jugava al bàsquet.
En les eleccions de la República va treballar amb entusiasme pel triomf de les dretes, cosa que va aconseguir. Va assistir a actes tradicionalistes on va ser ascendit a sergent comandant de tots els requetés de la comarca del Vallés Oriental.

Àngel va néixer el 3 de desembre de 1917 a Avinyó. Va estudiar el Batxillerat a l'Institut Nacional de Tarragona i anava a cursar la carrera de Farmàcia. Al moment de la seva mort treballava en la "Industrial Daner". Pertanyia a la Congregació Mariana dels Lluisos i va ser company inseparable del seu germà Josep en tot el concernent a l'apostolat catòlic i la fundació de la FJC a Parets del Vallès. Com a jugador de futbol del F.C. Parets i després en el de primera categoria Mollet F.C. va arrossegar amb la paraula i l'exemple a tots els jugadors perquè freqüentessin l'Església i els Sagraments i augmentés el nombre de joves de la FJC. Va aprendre del seu germà a tocar el violí i l'acompanyava en tots els treballs per a les campanyes electorals.

Detenció i presumpte martiri

Des de Tarragona i Granollers Josep va rebre anònims que li amenaçaven de mort, però no es va acovardir, sinó que com a bon cristià es va disposar a rebre-la. Durant els dies 18 i 19 de juliol tots dos germans van tractar de sumar-se a l'Alçament però no ho van aconseguir. El 27 de Juliol de 1936, van ser detinguts a Montcada i els de el comitè local van telefonar al de Parets per preguntar què feien amb ells. El Comitè de Parets va dir als de Montcada que els assassinessin, però els de Montacada es van desentendre (es creu que un dels havia estat company de l'equip futbol en el qual jugava Àngel i no va voler assassinar-los) i els van enviar de tornada a Parets, perquè quedessin en mans del comitè d'allí. A partir d'aquest moment la casa dels Piquer va estar fortament vigilada, malgrat que ja havien estat advertits que havien d'abandonar el poble si no volien córrer perill.

Explica Elena Piquer Pellicer ( filla i germana dels presumptes màrtirs) que els van assassinar per ser catòlics. El dia 27 de Juliol de 1936 el Comitè de Parets del Vallés els va presentar un document el que es llegia: "la Religió Catòlica és una falsedat i Déu no existeix", i els van instar a signar-ho sota amenaces de mort.
Els tres van ser ferms sobre aquest tema: "Ens haureu de matar. No podem signar aquest document. Déu existeix. La Religió Catòlica és la veritable fundada per Jesucrist".

El dia 30 de Julio de 1936, uns trenta milicians van detenir a Josep i al seu pare. Àngel va dir: "Deixeu al meu pare perquè es quedi amb la meva mare i germanes, jo aniré en el seu lloc". Es va abraçar fortament al seu pare i li van dir que tornés a casa, però ell no va voler, fins al punt en què un milicià li va trencar el braç al fill per poder-los separar. Àngel va insistir: "deixeu al meu pare, jo em quedo per morir amb el meu germà", però va ser inútil. El pare va acompanyar als seus dos fills cap al martiri.
Aquest mateix dia van ser assassinats els tres en el quilòmetre 20 de la carretera de Granollers a Sabadell, terme municipal de Mollet del Vallés.
Els seus botxins van declarar amb posterioritat, respecte a Josep: "Mireu si era dolent que encara va dir: Visca Crist Rei!".

Fama
Existeixen persones que s'encomanen a ells privadament, i que creuen que la seva mort va ser deguda exclusivament a no voler renegar de la fe cristiana que tan bé van professar i tant testimoniatge van donar..
Immediatament després de la seva mort "in odium fidei" se'ls considerà màrtirs, per la família i pels qui els van conèixer

Darrera modificació elDimarts, 18 Octubre 2016 12:42