Mn. Antoni Nogués i Martí i Mn. Joan Rofes i Sancho

Mn. Antoni Nogués i Mn. Joan Rofes
Mn. Antoni va néixer a Mont-roig el 20 de febrer de 1876. Quan va esclatar la persecució era rector de Falset. Entre les seves activitats pastorals i d’apostolat figura la de consiliari del grup de joves “Sant Gregori” de la FJCC, que també va comptar amb l’assistència dels dos vicaris de Falset: Ramón Martí Amenós i Josep Sancho Toda. Aquests dos vicaris no figuren com a consiliaris en el Martirologi
de la FJCC, però consta que eren constants animadors del grup. També han estat beatificats.
Els primers dies. Mn. Antoni i els dos vicaris es van escapolir dels perseguidors fugint camps a través. Algunes de les masies on trucaren no s’atreviren a obrir-los a causa de les amenaces divulgades pel comitè de Falset contra aquelles famílies que donessin acolliment a sacerdots. Al final es refugiaren a casa dels pares de mossèn Sancho.
Allà també hi trobà refugi, després d’haver passat dies desemparat pels boscos, Mn. Joan Rofes Sancho, rector de Riudecanyes i consiliari del grup “Eura” dels joves de la FJCC del poble. Havia nascut el 28 de febrer de 1876.
Un cop localitzat aquell refugi, el comitè de Falset muntà una cacera amb gossos i tot. De 25 a 30 individus es presentaren ben armats a la casa de mossèn Sancho. Els fan sortir tots quatre i els assassinen allà mateix, a l’indret denominat Torre Fontaubella, entre bruels de victòria. No serviren de res els precs i els plors de la mare de mossèn Josep ni l’oferiment que els feu el rector mossèn Antoni demanant que el matin a ell i deixin els dos joves vicaris.
Els seus cossos van quedar dos dies sense sepultar, tanta era la por que l’onada d’extermini de la gent religiosa havia estès el comitè per Falset i rodalies.
(Extret del Martirologii de la FJCC. Ed. La Formiga d’Or. 1992)