I Simposi Educació Catòlica. La identitat com a clau de futur.

IMG-20181203-WA0013

Aquest dissabte 1, més d'un centenar de professionals de l'educació de tota Catalunya han assistit al I Simposi #Educatolica, organitzat conjuntament per la Federació de Cristians de Catalunya i Plataforma per la Família.

La inauguració va estar a càrrec del President de la FCC, el sr. Antoni Comes, acompanyat pel sr. Daniel Arasa (president de la Plataforma per la Família) i Mons. Jaume Pujol, bisbe de Tarragona. En primer lloc va prendre la paraula Mn. Enric Puig, secretari de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, que va parlar de la tradició educativa catòlica a Catalunya. A continuació va prendre la paraula el P. Javier Cortés, director del Col·legi Summa Aldapeta, que va repassar de forma breu l'evolució de l'escola cristiana des dels seus orígens, íntimament lligats a les institucions religioses, fins a l'actualitat, on els seglars tenen una presència majoritària. Va incidir especialment en la importància de la fidelitat a la pròpia identitat, que ha de ser present no només en l'ideari, la forma d'educar o els valors que es transmeten als alumnes, sinó també en la presa de decisions i en la selecció del personal docent. Va emfatitzar la importància de transmetre als alumnes la visió i els valors cristians, finalitat última de l'escola cristiana.

La M. Núria Miró, directora del Col·legi Montserrat, va parlar de la pastoral implícita que practiquen a l'escola que dirigeix: partint d'un projecte educatiu de qualitat, fent un acompanyament als alumnes escoltant-los com Jesús els escoltaria, i integrant els valors cristians a tots els aspectes de la cultura del centre. Es crea així un ecosistema de confiança que abasta tota la comunitat educativa.

La taula d'experts estava formada per la Gna Jesús Torrente (directora del col·legi Puresa de María a Sant Cugat), el sr. J.M. Prats (president de FAPEL i vicepresident de la EPA), J.Mª Romagosa (expresident de la CCAPAC), Francesc Ortíz (director de la Fundació Sant Fructuós a Tarragona) i Juan José Guardia (professor de dret admtiu. de la Universitat Abat Oliba), que van debatre sobre la identitat: font de sentit per la comunitat educativa: "Que les escoles no s'amaguin i facin dels seus valors un tret identitari". Es va dedicar especial atenció al dret dels pares a escollir l'educació que volen per als seus fills, així com a la llibertat de càtedra a les escoles.

La primera ponència de la tarde va anar a càrrec de JuanCarlosCorveram president de la Fundació EducatioServanda, una associació de laics que s'ha fet càrrec de diverses escoles a 6 diòcesis diferents. Va detallar les dificultats amb les quals s'han trobat a l'hora d'obrir els seus centres, oferint un testimoni de fe emocionant: "Déu està desitjant fer miracles. Només t'hi has d'apropar". Va destacar la importància de contractar professors que vagin en la mateixalínia que l'escola: "Perquè una escola sigui veritablement catòlica, els professors han de ser apòstols. Ningú pot transmetre alguna cosa que no viu. Han de comunicar a Crist a través de l'ensenyament".
En segon lloc va intervenir el sr. Alfonso Aguiló. El projecte que presideix, la Fundació Arenales, s'ha fet càrrec de nombroses escoles a punt de tancar les seves portes (algunes després de dècades o segles en acció), i que ells han recuperat amb molt bons resultats i un programa molt clar: posar a Crist al centre de l'educació. Va remarcar que tot canvi a l'ensenyament ha de provenir directament de les aules.

Per últim va parlar Ignasi Díaz, promotor d'aquest I Simposi, president del sindicat PREC i autor del documental "Hem Perdut l'oremus?". La seva ponència va devunciar les dificultats que es troben els professors i mestres de religió en alguns centres públics, així com la proposta per part de l'administració pública de substituir la classe de religió per una assignatura no confessional, Cultura Religiosa. Va deixar molt clar que rebre classe de religió és un dret constitucional que ningú pot restringir, i que, de vegades, aquesta classe de religió pot ser el "portar a Crist a les perifèries" que ens encomanava el Papa Francesc.

El I simposi va finalitzar amb una Eucaristia presidida per Mons. Antoni Vadell, bisbe auxiliar de Barcelona.

IMG-20181203-WA0026

Darrera modificació elDilluns, 03 Desembre 2018 14:57