Cohesió social i sentiment de pertinença al país. Condicions necessàries per construir una societat de qualitat.

La Federació de Cristians de Catalunya organitzà una conferència amb el títol "Cohesió social i sentit de pertinença al país" perquè, en paraules del seu president, l'exconseller Antoni Comas, els ciutadans no podem restar indiferents al canvi polític i social que viu el nostre país en aquests últims tres-cents anys i, encara més, quan afecta les persones d'aquesta societat. Aquesta jornada, celebrada el dilluns 7 d'abril passat, va comptar amb dos ponents de renom. D'una banda, el consiliari de la Federació i expert en Doctrina Social de l'Església, Mn. Joan Costa, i de l'altra, l'expresident de la Generalitat, Jordi Pujol. Entre els assistents hi havia el Director General d'Afers Religiosos, Enric Vendrell; la presidenta de Càritas Catalunya, Carme Borbonès; l'expresidenta de Càritas Diocesana de Barcelona, Núria Gispert; el coordinador d'actuacions en matèria de Regulació del Sistema Educatiu, Emili Pons i Mn. Joan Galtés, vicari episcopal del Bisbat de Barcelona, entre d'altres.

El president de la Federació de Cristians de Catalunya (FCC), Antoni Comas, va presentar l'acte. Segons Comas "Déu ens dóna una família i un país. Per la possibilitat de ser i de cohesió interior necessitem una comunitat de la qual formar part. Els nostres antecedents, són molt gloriosos, recordem la creació de la Federació de Joves Cristians de Catalunya. En quatre anys es va crear un conjunt de més de 30.000 joves d'edats compreses entre els 16 i els 25 anys. Eren gent que deixava petjada en la societat del seu temps. Quan va venir la persecució religiosa, 300 d'aquells joves varen patir martiri. Se'ls va oferir apostatar de la seva fe, però tots sense excepció, s'hi van negar. L'himne de la FCC canta "som cristians i catalans, que és com dir, herois dues vegades". Aquesta frase va ser una premonició ja que els fejocistes van ser perseguits per cristians durant la guerra i, en temps de la dictadura, es va prohibir la Federació per catalanista. Els dos pilars de l'antiga i actual Federació són la fidelitat a l'Església i al seu Magisteri i l'amor fidel a la nostra pàtria. Anys després de ser prohibida, un grup de fejocistes van crear l'OCPD (Orientació Catòlica del Dependent).

En acabar la seva intervenció l'exconseller Comas, va recordar una de les glosses del Beat Pere Tarrés dedicada a la pàtria on afirmà "el patriotisme és com una virtut més de l'ànima que Déu infon a tots els homes i que mercès a la qual, aquests estimen al seu país siguin quines siguin les seves característisques... És el mateix diví artífex qui l'ha encastada com una de tantes perles precioses que embelleixen el nostre esperit".

Intervenció de Mn. Joan Costa. "L'aportació de la Doctrina Social de l'Església"

Mn. Costa, basant-se en el discurs de Joan Pau II pronunciat a la UNESCO el 2 de juny de 1980, va començar la seva intervenció dient que la Doctrina Social de l'Església presenta la cohesió social i el sentit de pertinença com dues realitats íntimament vinculades. Afegí que la cultura és l'element generador de la nostra manera de ser. La cultura, el país i la nació van estretament lligats. Nació i cultura són dues realitats que contribueixen que la persona sigui més.

Pel que fa a la nació, Mn. Joan Costa, la definí com una comunitat de persones lligades per la cultura que es reconeixen en un "nosaltres", és a dir, en una realitat comuna. S'hi afegeix que la cultura atorga a la societat una sobirania fonamental.

En el sí de la nació, la família educa l'infant per esdevenir membre de la comunitat. En aquesta educació, la llengua és essencial. En la pertinença a un poble és també fonamental la voluntat de pertànyer-hi. En aquest sentit de pertinença, és essencial la funció que tenen la llengua, la terra, les legislacions, la cultura i també la voluntat personal de pertànyer al poble.

La cohesió dins d'una comunitat, també la nacional, la dóna el "sentir" en comú, conseqüència de saber estimar. L'amor és la força que més uneix i que ens defineix com a humans.

El ponent recordà que Aristòtil en la seva ètica a Nicòmac, en el capítol de la justícia, afirma que tota comunitat política ha de fer possible l'amistat.

Sant Tomàs dirà que el just és el qui conserva l'amistat.

El Papa Francesc ens recorda que la Doctrina Social de l'Església diu que quan per a la persona el més important és ella mateixa, no pot haver-hi projecte comú. L'egoisme social s'oposa directament a la civilització de l'amor.

Mn. Joan Costa també parlà dels deures que els ciutadans tenim envers la pàtria. La tradició diu que cal honorar-la, que inclou l'estimació dels pares, també de totes aquelles realitats que configuren la nostra manera de ser. La dimensió educativa és essencial per forjar una ciutadania que honori i estimi la seva pàtria. Si no s'assoleix aquesta educació és molt difícil la cohesió.

Intervenció del President Pujol. "Consideracions sobre el moment actual, polític i social de Catalunya".

L'expresident de la Generalitat, Jordi Pujol, inicià la seva intervenció afirmant que ens trobem en un moment singular sense parangó en el passat. Afegí que els darrers 300 anys han estat rics, sinó Catalunya no existiria, ni hi hauria la cohesió social que malgrat tot tenim.

Per l'expresident Pujol, aquest moment és desafiant i pot desembocar en horitzons molt diversos; el que és segur és que res no serà igual. És tanmateix un moment prometedor. Mai no s'havia arribat tant lluny de manera col·lectiva. "Catalunya ha anat passant una sèrie de vicissituds des de l'any 1714: la dictadura de Primo de Rivera, la dictadura de Franco..., i semblava abocada a la seva gradual extinció, però ara pot ser que canviï. Primerament perquè nosaltres som fidels a Catalunya, nosaltres volem ser i seguir sent catalans en plenitud", va apuntar Pujol.

El que fou gairebé 24 anys president del país, evocà els anys en els què ell i molts altres creien que l'encaix de Catalunya a Espanya era possible, però reconeix que ara ens trobem que això no funciona i el país es troba caminant al fons d'un congost. Afegeix que Espanya també està malament. Segons les enquestes no hi ha cap institució espanyola que funcioni: només l'exèrcit i la guàrdia civil són valorats perquè els ciutadans valoren l'ordre públic.

El ponent assenyalà que cal sortir del congost i no es pot tornar enrere perquè ja se sap el que hi ha. Pujol parlà d'una Catalunya independent i de com hauria de ser. Recordà que des de fa temps s'han fet unes polítiques de sanitat de nivell, reconegudes a tota Europeu; també instal·lacions culturals destacables; igualment una arquitectura escolar valorada entre les millors del món. Si volem una Catalunya independent, assenyalà el ponent, cal enfortir la nostra identitat, la nostra llengua, la nostra cultura, i sobretot la dimensió social, amb l'estat de benestar, amb una economia potent i, sobretot, amb una mentalitat integradora.

De cara a la cohesió, tema principal d'aquesta jornada, Pujol reiterà el principi que català és tota aquella persona que viu i treballa a Catalunya. Afegí que un país com el nostre, que està pressionat per totes bandes i amb molta immigració, pot tirar endavant si aconsegueix que la gent d'altres països que hi viuen afirmin que els interessa romandre a Catalunya i que no volen tornar al seu país ja que aquí s'hi troben bé.

L'expresident Pujol acabà la seva intervenció dient que no s'ha de tenir por per defensar una determinada sortida del congost, cal fer-ho però amb molt de respecte, defensar-la pacíficament i amb escrupolositat. Catalunya és un país que s'ha anat forjant en situacions molt diverses. Cal fomentar els valors de generositat, d'entesa amb l'altre i d'empatia.

L'acte es va cloure amb les paraules del President de la Federació de Cristians de Catalunya, Antoni Comas, agraint la intervenció dels ponents i la presència de tot el públic assistent.

Abans de marxar de l'auditori, l'expresident Pujol conversà amb els joves de la Federació de Cristians de Catalunya, un grup creat recentment per formar-se en els dos pilars de la Federació: la fidelitat a l'Església i l'amor a la nostra pàtria.

Darrera modificació elDimarts, 29 abril 2014 12:21

Necessites informació?