Crònica de la beatificació de 522 màrtirs a Tarragona.

El Cardenal Angelo Amato, prefecte de la Congregació per les Causes dels Sants, va presidir la cerimònia de Beatificació que clausura l'Any de la Fe, reafirmant el testimoniatge martirial com exemple de perdó, de vida i de misericòrdia. El Complex Educatiu de l'Antiga Universitat Laboral de Tarragona es va revestir amb una litúrgia de solemnitat, en una jornada radiant, històrica i, sobretot, pacífica, per l'Església Catòlica. Davant de més 25.000 persones, entre religioses, religiosos, laics i laiques, l'Església Catòlica ha elevat als altars 522 beats nous, que van morir per amor a Crist i en testimoni de la Fe durant el s.XX. Aquest diumenge, 13 d'octubre Tarragona, ha estat l'escenari de la major beatificació de la història realitzada fins ara dintre del catolicisme.

Abans de la cerimònia, al Complex Educatiu de l'Antiga Laboral de Tarragona arribaven els milers i milers de pelegrins, procedents de les diverses diòcesis de Catalunya i de la resta de l'Estat, entre les quals hi havia prop de 4.000 familiars dels màrtirs beatificats. La plaça central del Complex Educatiu,habilitada amb cadires per als assistents, va quedar plena de pelegrins. Fins i tot la perifèria de la plaça central estava ocupada per nombrosos assistents que van seguir les dues hores de cerimònia a peu dret. Més de 700 voluntaris i voluntàries guiaven i informaven els milers de congregats,que portaven diversos mocadors de colors al coll, amb el nom dels seus màrtirs i d'altres congregacions. Unes hores abans de l'Eucaristia es va crear ambientació a partir dels animadors que assajaven els diferents cants de la cerimònia.

L'ambient previ va anar acompanyat de vídeos dels diferents testimonis religiosos, com per exemple de la comunitat Benedictina de Montserrat. La presentació va anar conduïda per la periodista Maria Ángeles Fernández i el director del Museu Bíblic Tarraconense, Sr. Andreu Muñoz. L'Agència Cristiana de Notícies FLAMA va poder parlar amb algun dels familiars dels beats. Entre aquests testimonis hi havia el de Josefina Roca Mas, de la diòcesi de Vic, l'oncle de la qual, el Pare Pere Roca Toscas, seminarista de 21 anys va morir abans de finalitzar els seus estudis eclesiàstics. L'altre cas fou el d'Ignacio González, de Talavera de la Reina, de la diòcesi de Toledo, que assistia a la cerimònia, ja que van beatificar un tiet-avi del seu pare, de l'orde de Sant Joan de Déu. Tots dos van coincidir que la cerimònia de les Beatificacions era un moment important per recuperar la seva memòria i per fer créixer la fe en les comunitats cristianes de la nostra societat.

Pocs minuts abans de la missa de Beatificació, el Papa Francesc va dirigir unes paraules als més de 25.000 pelegrins congregats a Tarragona. El pontífex va interpel·lar l'assemblea preguntant: "Qui són els màrtirs? Són cristians guanyats per Crist, deixebles que aprengueren el sentit de “l'estimar fins a l'extrem”, que va portar Jesús a la Creu”. Finalitzà exhortant els assistents a imitar els màrtirs. Segons el Sant Pare sempre s'ha de morir un mica per sortir de nosaltres mateixos, del nostre egoisme, del nostre benestar i obrir-nos a Déu i als altres, especialment als qui més ho necessiten.

L'Eucaristia va iniciar-se amb unes paraules de l'Arquebisbe de Tarragona, Mons. Jaume Pujol, el qual es va dirigir al representant del Papa, el cardenal Angelo Amato, en nom de tots els bisbes i arquebisbes, les diòcesis de les quals s'han introduït les 33 causes que agrupen els 522 màrtirs. En aquest moment l'Arquebisbe de la diòcesi on se celebrà la Beatificació va demanar al Papa “que es digni a inscriure en el nombre dels beats aquests venerables servents de Déu”. Tot seguit, el representant del Papa Francesc, el cardenal Angelo Amato, va llegir la carta apostòlica en llatí, en el qual es proclamen els nous beats en l'Església. Un cop el cardenal va pronunciar el nom del Sant Pare, els assistents es van posar drets i es va descobrir l'immens tapís situat darrere l'altar, amb els rostres dels 522 nous beats. Un dels moments més emotius i solemnes de la cerimònia va ser quan el cor i l'assemblea van entonar el càntic “Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat”, mentre els quatre diaques portaven l'arqueta, amb les relíquies dels màrtirs. L'arqueta va ser portada en processó fins al prebisteri, acompanyada a banda i banda per representants de les congregacions religioses que portaven uns palmons. Allí va ser venerada amb encens pel cardenal Amato. Abans de finalitzar el ritu de la Beatificació dels màrtirs del S. XX a Espanya, el cardenal Angelo Amato, prefecte de la Congregació per la causa dels Sants, va entregar als bisbes i arquebisbes en les diòcesis dels quals es duen a terme les 33 causes de Beatificació, la carta apostòlica en el qual s'inscriuen els nous beats.

L'eucaristia va seguir el seu ritme habitual. Després de la lectura de l'Evangeli segons Sant Lluc 9, 23-26, el cardenal Angelo Amato va pronunciar l'homilia amb motiu de la beatificació més nombrosa de la història. En paraules d'Amato “els 522 màrtirs beatificats en l'any de la Fe són profetes desarmats de la caritat de Crist. És un extraordinari esdeveniment de gràcia, que treu tota tristesa i omple de joia la comunitat cristiana.” El representant del Papa Francesc en la seva homilia va recordar que “Espanya és una terra beneïda per màrtirs” des dels primers màrtirs hispans, el bisbe Fructuós i els seus diaques Auguri i Eulogi, cremats vius a l'amfiteatre el 259 d.C. El cardenal Amato posà l'accent en el testimoni dels primers cristians màrtirs, perquè mostra la seva fortalesa sobrehumana en acceptar la passió i la mort amb serenitat i perdó.

El prefecte per la Congregació per les Causes dels Sants va recordar el missatge que deixen els màrtirs antics i moderns, “davant de tot ens conviden a perdonar. Va remarcar que aquella cerimònia era “una festa de reconciliació, de perdó donat i rebut en el triomf del Senyor de la Pau”. Tot i que el discurs també va fer referència al context de persecució religiosa durant els anys 30, sense menció explicíta de la Guerra Civil, el cardenal Angelo Amato va posar espacial èmfasi en el testimoniatge de perdó i de conversió dels màrtirs beatificats a Tarragona. Finalment, recordà “que el perdó i la conversió són els dons que els màrtirs ens fan a tots. El perdó porta la pau als cors, la conversió crea fraternitat amb els altres.”

De la seva banda, el Cardenal Arquebisbe de Madrid, Mons. Antonio Maria Rouco Varela, va mostrar el seu agraïment al Papa emèrit Benet XVI, als col·laboradors, als voluntaris, al Papa Francesc pel seu missatge televisat, a l'arxidiòcesi de Tarragona i a tots els fidels arribats de punts llunyans de la geografia espanyola.

Cerimònia històrica i solemne amb un to “Montserratí”

La litúrgia, revestida d'una gran solemnitat, es va dur a terme en català, castellà i llatí, sobretot els càntics. El Cor i Orquestra dels Amics de la Catedral, dirigits per Mn. Miquel Barbarà, van acompanyar amb els seus cants l'eucaristia. L'Escolania de Montserrat va cantar el càntic “El Gira-sol”, amb lletra de Mn. Cinto Verdaguer i música d'un nou beat, el pare Àngel Rodamilans, monjo màrtir de Montserrat. A més, una imatge de la Mare de Déu de Montserrat, patrimoni de l'Arquebisbat de Tarragona, fou ubicada en el presbiteri, presidint la cerimònia. El “Virolai”, cantat per l'escolania de Montserrat, va tancar la cerimònia de Beatificació en l'Any de la Fe.

Algunes dades de la cerimònia

Amb aquests 522 màrtirs, el total de màrtirs beatificats són 1.523, 11 dels quals han estat canonitzats. Els 522 beatificats a Tarragona es reuneixen en un conjunt de 33 causes. Les diòcesis que han reunit les causes més nombroses han estat Madrid amb 101 màrtirs, Lleida amb 92 màrtirs i Tarragona amb 147 màrtirs, la més nombrosa. Entre ells, el bisbe auxiliar de Tarragona, el Doctor Manuel Borràs, 66 sacerdots diocesans, 2 seminaristes i 78 religiosos (7 carmelites descalços, 20 benedictins de Montserrat, 1 caputxí, 7 claretians, 39 germans de les Escoles Cristianes i 4 germans carmelites de l'ensenyament). Estaven al servei de l'Evangeli i al servei de la comunitat. Cal dir que dels 522 màrtirs, 515 són màrtirs espanyols, i n'hi ha 7 d'estrangers: 3 francesos, 1 cubà, 1 colombià, 1 filipí i 1 portuguès. La missa va ser presidida pel Cardenal Angelo Amato i fou concelebrada per l'Arquebisbe de Tarragona, el Dr. Jaume Pujol, el Cardenal de Madrid, Mons. Rouco Varela i gairebé tots els bisbes de Catalunya i Espanya, uns 104 en total, amb l'assistència d'uns 1.400 capellans. També va comptar amb l'assistència de l'Arxiprest de l'Església Ortodoxa Russa, el Reverend Kirill Kaleda.

La presència d'autoritats civils fou encapçalada pel President de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, la Vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, els consellers Santi Vila i Josep M. Pelegrí. El Govern de l'Estat, fou representat pel Ministre de Justícia, Alberto Ruiz-Gallardón i pel Ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz. També hi va assistir el president del Congrés dels Diputats, Jesús Posada. L'àmplia representació institucional va comptar amb la presència de la Delegada del Govern Espanyol, Llanos de Luna, el delegat del Govern de la Generalitat a Tarragona, Joaquim Nin i el president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet. També hi eren presents els alcaldes dels pobles que tenien alguna causa de Beatificació.

La festa dels nous beats se celebrarà el 6 de novembre, juntament amb els anteriors sants i beats màrtirs del segle XX.

Darrera modificació elDilluns, 03 Febrer 2014 09:42

Necessites informació?