Recés adults Recés adults

Crònica del recés per adults a Poblet Destacats

Poblet, monestir emblemàtic de Catalunya, lloc de silenci i pregària, acollí el recés de la Federació per adults. Tal com s’havia anunciat, el mateix Pare Abat, Josep Alegre, va ser l’encarregat de les reflexions.

La primera reflexió duia per títol Crist, camí per viure l’experiència de Déu. El Pare Abat  explicà que la Bíblia ens mostra que Israel no tenia cap imatge del Déu que l’havia alliberat. El Déu d’Israel és manifestava en la història del seu poble i mostrava la seva presència, la seva glòria, a través de fenòmens naturals: núvol, foc, etc. Tanmateix, el poble escollit, cercant una imatge més tangible del seu Déu, s’abocà a la idolatria. Amb l’encarnació del Fill de Déu, els homes coneixem el vertader rostre de Déu: Jesucrist: veure’l a ell és veure el Pare; escoltar-lo a ell, és escoltar aquell que l’ha enviat, tal com ens diu l’Evangeli de Sant Joan. També els cristians correm el risc d’una certa idolatria, quan la imatge del Pare que ens forgem no s’adiu a la que Jesús ens ha revelat.

La segona reflexió era una invitació al silenci, a partir de diversos textos al voltant de la Paraula que Déu ens adreça i que en el silenci del nostre cor troba l’espai adient per ser escoltada i meditada. Un text del filòsof Kierkegaard: “Saps, no goso encara estar absolutament sol amb la Paraula de Déu, en una solitud sense cap il·lusió que s’interposi...” palesava la força interpel·ladora de la Paraula de Déu. En un altre text, aquest cas de Joan Maragall, encapçalat per l’inici del Pròleg de sant Joan: “En el principi era la paraula i la paraula estava en Déu...per ella foren fetes totes les coses...” , el poeta remarca: “Amb quin sant temor, doncs, no hauríem de parlar! Havent-hi en la paraula tot el misteri i tota la llum del món, hauríem de parlar com encantats, com enlluernats. Perquè no hi ha mot, per ínfima cosa que ens representi, que no hagi nascut en una llum d’inspiració, que no reflecteixi quelcom de la llum infinita que infanta el món...”. Finalment, unes referències bíbliques introduïren la petició adreçada pel P. Alegre  al grup a fer silenci i meditar, fins al moment de l’àpat.

La tercera reflexió, a la tarda, se centrà sobre Els salms, un camí de vida cristiana per a tothom. En aquesta ocasió l’Abat de Poblet invità el grup a  fer l’exercici de la Lectio divina a partir del Salm 129. Un text de sant Efrem, justificava aquesta pràctica universal de l’Església: “La paraula del Senyor ens ofereix aspectes molt diversos, segons la capacitat o la situació dels qui ho llegeixen. El Senyor ha pintat amb molts colors la seva Paraula, a fi que tot el qui la estudia o prega amb ella, demani allò que més li convingui. Ha amagat una gran varietat de tresors a fi que cadascú pugui enriquir-se amb qualsevol dels punts que reflexioni”. Tot seguit, els membres del grup, vam ser convidats a llegir el salm 129, un salm penitencial, “per pregar des de la pols de la nostra condició de pecadors, i des de la nostra situació concreta de pecat i també des de la pols i la misèria del carrer, amb la veu de la multitud de gent i nacions que es veuen enfonsats i desitgen abandonar el seu enfonsament. Els diversos passos: lectura, meditació, pregària i contemplació van facilitar la captació del sentit profund del salm escollit.

El recés es va cloure amb l’Eucaristia dominical de diumenge dia 9.

L’allotjament i els àpats van tenir lloc a l’Hostatgeria del monestir, que compta amb unes instal·lacions i servei excel·lents. Aquest fet s’afegí a la singularitat del monestir de Poblet i del seu entorn, que propicien el silenci interior, la meditació i la pregària. Les meditacions del Pare Abat i la predisposició dels qui hi assistírem, van fer que les vint-i-quatre hores viscudes en aquell paratge, que es van cloure amb l’Eucaristia dominical, renovessin les nostres forces físiques i espirituals, sovint malmeses pel brogit del dia a dia.

Darrera modificació elDimarts, 28 Gener 2014 11:01

Necessites informació?